Konstrukcja – reprodukcja. Grafika, fotografia i film w konstruktywizmie polskim
Abstrakt
Autor podejmuje problem zainteresowania fotografią i filmem, jakie towarzyszyło polskiej awangardzie od początku jej istnienia. Według Giżyckiego fotomontaż, film, grafika z elementów typograficznych, a przede wszystkim kolaż filmowy były środkami, które doskonale nadawały się do realizacji idei konstruktywistycznych. Jeden z podstawowych postulatów konstruktywizmu – zwrócenie się ku nowym tworzywom – można było wcielić w życie właśnie przez wykorzystanie elementów gotowych i prefabrykowanych. Autor śledzi sposób, w jaki ewoluowały te dzieła sztuki – od „literackości” wczesnych fotomontaży Mieczysława Szczuki, przez abstrakcyjne i geometryczne kompozycje Teresy Żarnower, inspirowane konstruktywizmem filmy Stefana Themersona (Apteka, 1930; Europa, 1932) i Jalu Kurka (Obliczenia rytmiczne, 1932), po typowo kolażowe, montażowe filmy Janusza Marii Brzeskiego (Przekroje, 1931; Beton; 1933) czy jego antyutopijny i antyindustrialny cykl fotomontaży Narodziny robota (1934). Giżycki zauważa również, że po okresie utopijnych projektów, będących wyrazem zachłyśnięcia się odzyskaną wolnością, polscy konstruktywiści swoją twórczością dawali wyraz własnym przekonaniom politycznym, najczęściej lewicowym.
Słowa kluczowe:
polska awangarda, konstruktywizm, fotografiaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Krytyk i historyk sztuki, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu. Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).
Statystyki
Abstract views: 17PDF downloads: 5
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Marcin Giżycki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, Ameryka Wima Wendersa , Kwartalnik Filmowy: Nr 49-50 (2005): Ideologia i film
- Marcin Giżycki, Kino osobne Andrzeja Pawłowskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś
- Marcin Giżycki, Mądry modernista. Wspomnienie o Stefanie Morawskim , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Marcin Giżycki, Replika czy rekonstrukcja? , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Marcin Giżycki, Paul Morrissey. Prawa ręka Warhola , Kwartalnik Filmowy: Nr 44 (2003): Dźwięk, muzyka, słowo w filmie
- Marcin Giżycki, Gdzieś w Ameryce , Kwartalnik Filmowy: Nr 45 (2004): Sacrum w filmie
- Marcin Giżycki, Stan Brakhage (1933-2003) , Kwartalnik Filmowy: Nr 41-42 (2003): Mit i film
- Marcin Giżycki, Czytanie między obrazkami , Kwartalnik Filmowy: Nr 39-40 (2002): Kino skandynawskie
- Marcin Giżycki, Sfilmowane piekło , Kwartalnik Filmowy: Nr 37-38 (2002): Aktor i postać filmowa
- Marcin Giżycki, Kino rozszerzone po trzydziestu latach , Kwartalnik Filmowy: Nr 35-36 (2001): Kino i nowe media