„Linia mety nie kończy biegu...”. Tony Richardson, „Samotność długodystansowca”

Krzysztof Lipka

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina (Polska)

Abstrakt

Przedmiotem swojej analizy autor czyni Samotność długodystansowca, która w jego mniemaniu z upływem czasu ujawnia coraz więcej przenośnych znaczeń. W tej wieloaspektowej analizie podjęte zostają kwestie relacji fabuły filmu z literackim pierwowzorem Alana Sillitoe, zagadnienia dotyczące montażu (sceny retrospekcji rozpoczynane są przez finezyjne cięcia montażowe), pracy kamery (kadrowanie, zbliżenia i jazdy oddają nastroje bohatera; efekt „tańczącej kamery” w momencie, kiedy akcja nabiera rozpędu), muzyki (motywy jazzowe oraz ideologiczna funkcja hymnu „Jerozolima”), czy operowania światłem („ciemne” ujęcia w scenach współczesnych i „jasne” w scenach retrospektywnych). Autor dowodzi, że wszystkie te elementy pełnią w filmie funkcję dramaturgiczną, akcentując stany emocjonalne bohatera i podkreślając, że akcja główna rozgrywa się we wspomnieniach, natomiast opowieść ramowa stanowi tylko jej konsekwencję. W tekście poruszone zostają również kwestie dotyczące interpretacji – rola szczęścia i miłości w życiu bohatera oraz jego miejsce we wrogo nastawionym społeczeństwie. Lipka omawia również elementy świadczące o arcydzielności tego filmu.



Słowa kluczowe:

Tony Richardson, Alan Silitoe, adaptacja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-03-31

Cited By / Share

Lipka, K. (2006) „„Linia mety nie kończy biegu. ”. Tony Richardson, «Samotność długodystansowca»”, Kwartalnik Filmowy, (53), s. 6–26. doi: 10.36744/kf.3499.

Autorzy

Krzysztof Lipka 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina Polska

Muzykolog, historyk sztuki, poeta, prozaik, eseista; ukończył muzy­kologię i historię sztuki na Uniwersytecie War­szawskim; w latach 1975-2002 związany z Polskim Radiem (redaktor, autor audycji i słuchowisk literacko-muzycznych, współzałożyciel Radia BIS, tamże m.in. kierownik Redakcji Form Eksperymentalnych); publikuje w wielu czaso­pismach recenzje, eseje i artykuły z zakresu sztu­ki i kultury; wydał tomiki poetyckie (Elegie moszczenickie, 2000), opowiadania (Wariacje z fletem, 1989), powieść Pensjonat Barataria (1993), eseje Słyszalny krajobraz (2004), Miasta i klucze (2005). Obecnie związany z Akademią Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warsza­wie. Na stałe mieszka w Hiszpanii.



Statystyki

Abstract views: 16
PDF downloads: 7


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Krzysztof Lipka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.