„Linia mety nie kończy biegu...”. Tony Richardson, „Samotność długodystansowca”
Abstrakt
Przedmiotem swojej analizy autor czyni Samotność długodystansowca, która w jego mniemaniu z upływem czasu ujawnia coraz więcej przenośnych znaczeń. W tej wieloaspektowej analizie podjęte zostają kwestie relacji fabuły filmu z literackim pierwowzorem Alana Sillitoe, zagadnienia dotyczące montażu (sceny retrospekcji rozpoczynane są przez finezyjne cięcia montażowe), pracy kamery (kadrowanie, zbliżenia i jazdy oddają nastroje bohatera; efekt „tańczącej kamery” w momencie, kiedy akcja nabiera rozpędu), muzyki (motywy jazzowe oraz ideologiczna funkcja hymnu „Jerozolima”), czy operowania światłem („ciemne” ujęcia w scenach współczesnych i „jasne” w scenach retrospektywnych). Autor dowodzi, że wszystkie te elementy pełnią w filmie funkcję dramaturgiczną, akcentując stany emocjonalne bohatera i podkreślając, że akcja główna rozgrywa się we wspomnieniach, natomiast opowieść ramowa stanowi tylko jej konsekwencję. W tekście poruszone zostają również kwestie dotyczące interpretacji – rola szczęścia i miłości w życiu bohatera oraz jego miejsce we wrogo nastawionym społeczeństwie. Lipka omawia również elementy świadczące o arcydzielności tego filmu.
Słowa kluczowe:
Tony Richardson, Alan Silitoe, adaptacjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Krzysztof Lipkakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina Polska
Muzykolog, historyk sztuki, poeta, prozaik, eseista; ukończył muzykologię i historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim; w latach 1975-2002 związany z Polskim Radiem (redaktor, autor audycji i słuchowisk literacko-muzycznych, współzałożyciel Radia BIS, tamże m.in. kierownik Redakcji Form Eksperymentalnych); publikuje w wielu czasopismach recenzje, eseje i artykuły z zakresu sztuki i kultury; wydał tomiki poetyckie (Elegie moszczenickie, 2000), opowiadania (Wariacje z fletem, 1989), powieść Pensjonat Barataria (1993), eseje Słyszalny krajobraz (2004), Miasta i klucze (2005). Obecnie związany z Akademią Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Na stałe mieszka w Hiszpanii.
Statystyki
Abstract views: 16PDF downloads: 7
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Krzysztof Lipka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Krzysztof Lipka, Życie i śmierć: „Moderato cantabile”. Film Petera Brooka po półwieczu , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Krzysztof Lipka, Szaleństwo zwyczajności – zwyczajność szaleństwa. „Rumble Fish” Francisa Forda Coppoli , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Krzysztof Lipka, Wnętrze salonu – wnętrze piekieł? „Anioł zagłady” Luisa Buñuela (1962) , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej