Sztuka czołówek
Abstrakt
Na ogół i reżyserzy, i producenci traktują czołówki i inne napisy jako zło konieczne, nie przywiązując większej wagi do ich wyglądu, kroju liter, dynamiki i możliwości tworzenia nastroju. Autor skupia się na kilku przykładach filmowych ujawniających twórcze podejście do stylistyki i konstrukcji sekwencji otwierających film, przeznaczonych zwykle na prezentację tytułu oraz nazwisk twórców, współpracowników i aktorów. Przywołuje w tym celu twórczość Saula Bassa (autora słynnego Zawrotu głowy Alfreda Hitchcocka), Pablo Ferro (Dr Strangelove, Bullitt, Nocny kowboj), Stephena Frankfurta (Zabić drozda) czy Maurice’a Bindera (Barbarella; Prywatne życie Sherlocka Holmesa), a także Kyle’a Coopera, który stworzył słynną sekwencję otwierającą Seven Davida Finchera.
Słowa kluczowe:
czołówka, napisy końcowe, czcionkaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Krytyk i historyk sztuki, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Prorektor w Warszawskiej Wyższej Szkole Sztuk Audiowizualnych i Nowych Mediów. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001 ), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002).
Statystyki
Abstract views: 383PDF downloads: 23
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Marcin Giżycki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, Czytanie między obrazkami , Kwartalnik Filmowy: Nr 39-40 (2002): Kino skandynawskie
- Marcin Giżycki, Propaganda i kino , Kwartalnik Filmowy: Nr 60 (2007): Autor w filmie (cz. II)
- Marcin Giżycki, Replika czy rekonstrukcja? , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Marcin Giżycki, Paul Morrissey. Prawa ręka Warhola , Kwartalnik Filmowy: Nr 44 (2003): Dźwięk, muzyka, słowo w filmie
- Marcin Giżycki, Zawrót głowy awangardowy , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Marcin Giżycki, Trzech artystów światła i przestrzeni , Kwartalnik Filmowy: Nr 29-30 (2000): Etyka i estetyka
- Marcin Giżycki, Spaghetti i polityka , Kwartalnik Filmowy: Nr 49-50 (2005): Ideologia i film
- Marcin Giżycki, Artysta, który godził wodę z ogniem. Nam June Paik (1932-2006) , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)
- Marcin Giżycki, Ameryka Wima Wendersa , Kwartalnik Filmowy: Nr 49-50 (2005): Ideologia i film
- Marcin Giżycki, Ostatnia wieczerza Judy Chicago , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu