Spaghetti i polityka
Abstrakt
Giżycki omawia książkę Christophera Fraylinga na temat spaghetti westernów i ich specyfiki gatunkowej w stosunku do pierwowzoru amerykańskiego, począwszy od głównych schematów fabularnych i typów bohaterów, po akcenty polityczne. Na wymowę ideologiczną spaghetti westernów wpływ miała atmosfera polityczna lat 60. we Włoszech i jej echo w filmach obyczajowych tego okresu, które ukazywały rzeczywistość jako pole walki klasowej. Bardziej znaczący wydaje się jednak inny aspekt – a mianowicie tendencja do rozmontowywania amerykańskich mitów, zerwanie z nieskazitelnością głównego bohatera i jednoznacznymi przesłaniami. Filmy te cechuje pewna manieryczność i operetkowość, zarówno w sposobie gry, jak i w sposobie filmowania, co ma swoje korzenie w kulturze śródziemnomorskiej i dyktacie „machismo”, i ten aspekt kulturowy wydaje się badaczom szczególnie interesujący. Reasumując, eurowestern sprzyjał odnowieniu i ożywieniu gatunku we wszystkich jego aspektach.
Słowa kluczowe:
Christopher Frayling, spaghetti western, eurowesternBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Krytyk i historyk sztuki. autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m in. Nie tylko Disney - rzecz, o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej ? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002).
Statystyki
Abstract views: 913PDF downloads: 131
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Marcin Giżycki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, Animowany dokument. Nowy gatunek czy chwyt marketingowy? , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Marcin Giżycki, Czar długich ujęć , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Marcin Giżycki, Krowa w łóżku, koń na fortepianie , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Marcin Giżycki, Orkiestra sierżanta Pieprza w żółtej łodzi podwodnej. O płycie i filmie, które zmieniły popkulturę , Kwartalnik Filmowy: Nr 99 (2017): Triki, numery specjalne, atrakcje
- Marcin Giżycki, Replika czy rekonstrukcja? , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Marcin Giżycki, Tako rzecze artysta , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Marcin Giżycki, Artysta, który godził wodę z ogniem. Nam June Paik (1932-2006) , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)
- Marcin Giżycki, Paul Morrissey. Prawa ręka Warhola , Kwartalnik Filmowy: Nr 44 (2003): Dźwięk, muzyka, słowo w filmie
- Marcin Giżycki, Debata kuchenna. Historia jednego nagrania i jednego zdjęcia , Kwartalnik Filmowy: Nr 65 (2009): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. II)
- Marcin Giżycki, Schizofreniczny surrealizm ekranu , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film


