W poszukiwaniu straconego blasku
Abstrakt
Recenzja zbioru szkiców Tadeusza Sobolewskiego Za duży blask (2004), książki o kinie współczesnym, ale także o tym, że – jak zauważa Maciejewski – poprzez kino krytyk może próbować rozpoznawać innych i samego siebie. Za duży blask to pierwszy wybór recenzji filmowych Tadeusza Sobolewskiego publikowanych w różnych periodykach. Sobolewskiego interesuje przede wszystkim kino współczesne i twórczość takich reżyserów, jak Weir, Scorsese, Olmi, Tarkowski, Mendes, Zanussi, Koterski czy LaBute. Krytyk filmowy pisze również o młodych polskich twórcach, porównując ich filmy z dziełami weteranów. Krytyka Sobolewskiego pełna jest niezwykle różnorodnych skojarzeń, gdyż zawsze stara się on umieścić współczesne filmy w szerszym kontekście kulturowym.
Słowa kluczowe:
Tadeusz Sobolewski, krytyka filmowa, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Łukasz Maciejewskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Dziennikarz, krytyk filmowy, filmoznawca. Ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w dziedzinie dokumentu. Doktorant UJ, współpracownik dydaktyczny UJ i Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Publikuje m.in. w „Kinie”, „Kwartalniku Filmowym”, „Filmie” i „Notatniku Teatralnym”.
Statystyki
Abstract views: 8PDF downloads: 1
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Łukasz Maciejewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Łukasz Maciejewski, Długopis z latarką. Jerzy Płażewski (1924-2015) , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Łukasz Maciejewski, Przygoda człowieka myślącego , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Łukasz Maciejewski, A statek płynie. Maria Kornatowska (1935-2011) , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Łukasz Maciejewski, Gnijący pan młody. O kinie Tima Burtona , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Łukasz Maciejewski, Jak mamy żyć , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Łukasz Maciejewski, Czarodziejka przedmiotów. Z Albiną Barańską rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Łukasz Maciejewski, „Go Home!”. Na marginesie książki Marcina Giżyckiego „Wenders do domu!” , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów
- Łukasz Maciejewski, Według Hitchcocka. Na marginesie książki „Hitchcock/Truffaut” , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)
- Łukasz Maciejewski, Filmowcy u bram. Z Arturem Żmijewskim rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Łukasz Maciejewski, Dwa serca, dwa smutki , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości