Kolory czasu
Abstrakt
Kolory raju Majida Majidiego (1999) i Uniesie nas wiatr Abbasa Kiarostamiego (1999) to dwa ciekawe choć pozornie całkiem różne filmy irańskie. Autor ukazuje, że jedną z ważnych i kluczowych kwestii dla ich zrozumienia jest sprawa czasu. Upraszczając i trywializując można mniemać, że to zamieszkanie w czasie (a nie panowanie nad nim) pozwala człowiekowi osiągnąć pełnie człowieczeństwa. Choć w filmach ową dychotomię czasu można próbować przełożyć na opozycję: tradycyjny – nowoczesny sposób życia, to jednak można również twierdzić, że zamieszkanie w czasie nie musi być obce także człowiekowi współczesnemu.
Słowa kluczowe:
kino irańskie, Majid Majidi, Abbas KiarostamiBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Sławomir Sikorakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej (UW), autor książki Fotografia. Między dokumentem a symbolem (2004). Publikował m. in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu”, „Latarniku”.
Statystyki
Abstract views: 4PDF downloads: 4
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Sławomir Sikora

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Sławomir Sikora, „Nie sądzić” i „Wielki strach” – dwa małe ważne filmy , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Sławomir Sikora, Poza formą i treścią. W stronę materialności , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Sławomir Sikora, Rouch i jego banda na ścieżkach dekolonizacji , Kwartalnik Filmowy: Nr 128 (2024): Dekolonizacja dyskursów filmowych
- Sławomir Sikora, O „Miłości” Michaela Hanekego trochę inaczej. Aporie cielesności , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Sławomir Sikora, „Ukryte” Michaela Hanekego jako eksperymentalny „dokument” performatywny , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Sławomir Sikora, Awangarda i tradycja w cieniu terroryzmu. Transkulturowe kino Leonarda Retela Helmricha , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Sławomir Sikora, Kolorowe wątki. „Opowieści kutchańskich haftów” , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Sławomir Sikora, Polskie Wesele AD 1968 z Szarym Człowiekiem w tle. Performowanie historii w „Usłyszcie mój krzyk” , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Sławomir Sikora, Żywe pomniki. Pamięć i zapomnienie w filmie „Gyumri” , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie
- Sławomir Sikora, Czy film obserwacyjny musi być realistyczny? („Cannibal Tours” Dennisa O’Rourke’a) , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości