O niemożliwej wierze w dokument. „Fotoamator” Dariusza Jabłońskiego

Tomasz Łysak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

W 1987 roku w Wiedniu odnalezione zostały kolorowe slajdy z getta łódzkiego, autorstwa Waltera Geneweina, austriackiego księgowego getta. W 1998 r. Dariusz Jabłoński, wykorzystując historię Geneweina i jego slajdów, nakręcił film dokumentalny Fotoamator, zestawiający dwie rzeczywistości – portretowany przez Austriaka świat getta jako dobrze prosperującego przedsiębiorstwa i realność zapamiętaną przez Arnolda Mostowicza, Żyda, który przeżył łódzki koszmar. Skoro bohaterowie mają dwie różne historie, odmienne też muszą być ich spojrzenia. Stąd niezgoda Mostowicza na rzeczywistość przedstawioną przez Geneweina, przeświadczenie, że to obraz przekłamany i nie odpowiadający w żaden sposób pamięci tego miejsca. Łysak stara się rozwikłać tajemnicę różnicy tych perspektyw i zrozumieć prawdę spojrzenia każdej ze stron. Stara się również przyjrzeć z bliska samemu pojęciu dokumentu, zbadać jego możliwości obiektywnego zapisu rzeczywistości. Próbuje zanalizować klisze obrazów związane z pamięcią Holocaustu (takie jak wizerunek bramy do obozu Auschwitz z napisem Arbeit macht frei) i mechanizmy burzenia tych klisz i przyzwyczajeń (pojawienie się koloru w obrazie Holocaustu – jak na slajdach Geneweina).



Słowa kluczowe:

Arnold Mostowicz, Dariusz Jabłoński, łódzkie getto, Holokaust, pamięć, Walter Genewein

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-09-30

Cited By / Share

Łysak, T. (2003) „O niemożliwej wierze w dokument. «Fotoamator» Dariusza Jabłońskiego”, Kwartalnik Filmowy, (43), s. 66–76. doi: 10.36744/kf.3776.

Autorzy

Tomasz Łysak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk Polska

Doktorant w Szkole Nauk Społe­cznych, IFiS PAN, publikował w "Literaturze na Świecie", "Tekstach Drugich" oraz "Akcencie" (opo­wiadania); zajmuje się ekspresją tożsamości dru­giego pokolenia ocalałych z Holocaustu oraz teo­rią autobiografii; członek Association for Jewish Studies.



Statystyki

Abstract views: 5
PDF downloads: 2


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Tomasz Łysak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.