O niemożliwej wierze w dokument. „Fotoamator” Dariusza Jabłońskiego
Tomasz Łysak
kwartalnik.filmowy@ispan.plInstytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk (Polska)
Abstrakt
W 1987 roku w Wiedniu odnalezione zostały kolorowe slajdy z getta łódzkiego, autorstwa Waltera Geneweina, austriackiego księgowego getta. W 1998 r. Dariusz Jabłoński, wykorzystując historię Geneweina i jego slajdów, nakręcił film dokumentalny Fotoamator, zestawiający dwie rzeczywistości – portretowany przez Austriaka świat getta jako dobrze prosperującego przedsiębiorstwa i realność zapamiętaną przez Arnolda Mostowicza, Żyda, który przeżył łódzki koszmar. Skoro bohaterowie mają dwie różne historie, odmienne też muszą być ich spojrzenia. Stąd niezgoda Mostowicza na rzeczywistość przedstawioną przez Geneweina, przeświadczenie, że to obraz przekłamany i nie odpowiadający w żaden sposób pamięci tego miejsca. Łysak stara się rozwikłać tajemnicę różnicy tych perspektyw i zrozumieć prawdę spojrzenia każdej ze stron. Stara się również przyjrzeć z bliska samemu pojęciu dokumentu, zbadać jego możliwości obiektywnego zapisu rzeczywistości. Próbuje zanalizować klisze obrazów związane z pamięcią Holocaustu (takie jak wizerunek bramy do obozu Auschwitz z napisem Arbeit macht frei) i mechanizmy burzenia tych klisz i przyzwyczajeń (pojawienie się koloru w obrazie Holocaustu – jak na slajdach Geneweina).
Słowa kluczowe:
Arnold Mostowicz, Dariusz Jabłoński, łódzkie getto, Holokaust, pamięć, Walter GeneweinBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Tomasz Łysakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk Polska
Doktorant w Szkole Nauk Społecznych, IFiS PAN, publikował w "Literaturze na Świecie", "Tekstach Drugich" oraz "Akcencie" (opowiadania); zajmuje się ekspresją tożsamości drugiego pokolenia ocalałych z Holocaustu oraz teorią autobiografii; członek Association for Jewish Studies.
Statystyki
Abstract views: 5PDF downloads: 2
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Tomasz Łysak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Tomasz Łysak, Jak być kochaną. Kulturowe zapośredniczenie traumy wojennej w filmach z lat 60. , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Tomasz Łysak, O niemożliwej wierze w dokument. „Fotoamator” Dariusza Jabłońskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Tomasz Łysak, Jakiej historii potrzeba? Tematyka obozowa w zapomnianych tekstach Andrzeja Brychta i Tadeusza Hołuja , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Tomasz Łysak, Eksperymentowanie i doznawanie straty. (Auto)biograficzne filmy eksperymentalne Abrahama Ravetta , Kwartalnik Filmowy: Nr 60 (2007): Autor w filmie (cz. II)
- Tomasz Łysak, Życie pośmiertne nazistowskiej propagandy. Powojenne filmy dokumentalne o getcie warszawskim , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość