Komu cyfra sprzyja?
Abstrakt
Katarzyna Taras zastanawia się nad statusem i miejscem kamery cyfrowej we współczesnym polskim kinie. Zauważa przemiany w traktowaniu nowego medium – wreszcie „cyfra” zaczęła być traktowana jako pełnowartościowe narzędzie zapisu, stojące na równi z kamerą 35 mm. Autorka analizuje także sposoby potraktowania „cyfry” w polskim młodym kinie – kiedy to kamera staje się narzędziem poznania rzeczywistości lub też (albo substytutem) komunikacji pomiędzy filmowymi bohaterami. Próbuje opisać, jak technika cyfrowa może wpływac na fakturę zdjęć, a także jak, dzięki swej mobilności i lekkości, pozwala nadać zarówno obrazom, jak i samej historii szczególnie intymny i autentyczny charakter.
Słowa kluczowe:
kamera cyfrowa, technologia, kino polskieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Katarzyna Taraskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego Polska
Doktor nauk humanistycznych i adiunkt na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego, gdzie prowadzi zajęcia z analizy dzieła filmowego, historii filmu polskiego i antropologii kultury. Wykładowca teorii filmu na wydziale filozofii UMK w Toruniu.
Statystyki
Abstract views: 2PDF downloads: 1
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Katarzyna Taras

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Katarzyna Taras, Inteligenci , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów
- Katarzyna Taras, Filmowy konterfekt Witkacego , Kwartalnik Filmowy: Nr 33 (2001): Filmowy portret artysty