Komu cyfra sprzyja?

Katarzyna Taras

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego (Polska)

Abstrakt

Katarzyna Taras zastanawia się nad statusem i miejscem kamery cyfrowej we współczesnym polskim kinie. Zauważa przemiany w traktowaniu nowego medium – wreszcie „cyfra” zaczęła być traktowana jako pełnowartościowe narzędzie zapisu, stojące na równi z kamerą 35 mm. Autorka analizuje także sposoby potraktowania „cyfry” w polskim młodym kinie – kiedy to kamera staje się narzędziem poznania rzeczywistości lub też (albo substytutem) komunikacji pomiędzy filmowymi bohaterami. Próbuje opisać, jak technika cyfrowa może wpływac na fakturę zdjęć, a także jak, dzięki swej mobilności i lekkości, pozwala nadać zarówno obrazom, jak i samej historii szczególnie intymny i autentyczny charakter.



Słowa kluczowe:

kamera cyfrowa, technologia, kino polskie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-09-30

Cited By / Share

Taras, K. (2003) „Komu cyfra sprzyja?”, Kwartalnik Filmowy, (43), s. 196–202. doi: 10.36744/kf.3790.

Autorzy

Katarzyna Taras 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego Polska

Doktor nauk humanistycz­nych i adiunkt na Uniwersytecie Kardynała Ste­fana Wyszyńskiego, gdzie prowadzi zajęcia z analizy dzieła filmowego, historii filmu polskie­go i antropologii kultury. Wykładowca teorii filmu na wydziale filozofii UMK w Toruniu.



Statystyki

Abstract views: 2
PDF downloads: 1


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Katarzyna Taras

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.