Aktorzy Toda Browninga
Abstrakt
Odwołując się do koncepcji „kryształu-obrazu” Gilles’a Deleuze’a, Spalińska-Mazur eksploruje pojęcie kina Toda Browninga i jego współpracy z Lonem Chaneyem, aktorem znakomicie wcielającym się w role osób niepełnosprawnych i zniekształconych. Zwraca uwagę na głębokie człowieczeństwo Freaks, filmu, którego bohaterami są dziwolągi, osoby niepełnosprawne i różniące się fizycznie od tzw. normalnych. Role dziwaków i niepełnosprawnych, specjalność Chaneya, stawiają kwestię aktorstwa filmowego w zupełnie innym świetle.
Słowa kluczowe:
Tod Browning, Gilles Deleuze, Lon ChaneyBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Joanna Spalińska-Mazurkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego. Obroniła pracę doktorską pt. Casus Aleksandra Sroczyńskiego w polskim autorskim filmie animowanym lat 80.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2002 Joanna Spalińska-Mazur

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Joanna Spalińska-Mazur, Zakodowane mapy umysłu. Mobilność rzeczy w filmie Michela Gondry’ego „Eternal Sunshine of the Spotless Mind” , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Joanna Spalińska-Mazur, Glosa do wystawy „Czy czas istnieje? Prezentacja utworów filmowych i przestrzennych Piotra Kamlera” , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Joanna Spalińska-Mazur, Obraz dzieciństwa jako fetysz. „Miasto zaginionych dzieci” Jean-Pierre’a Jeuneta i Marca Caro , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Joanna Spalińska-Mazur, Anamorfoza według braci Quay , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Joanna Spalińska-Mazur, Obserwator w kręgu śmierci , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)
- Joanna Spalińska-Mazur, „Matrix”. Korekta manifestacji kultury cyberpunkowej według braci Wachowskich , Kwartalnik Filmowy: Nr 31-32 (2000): Sztuczny człowiek