„Matrix”. Korekta manifestacji kultury cyberpunkowej według braci Wachowskich

Joanna Spalińska-Mazur

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Artykuł jest analizą słynnego filmu Matrix Andy’ego i Larry’ego Wachowskich na tle „kultury cyberpunkowej”. Spalińska-Mazur przypomina, że kultura ta jest wytworem klimatu lat 80. ubiegłego wieku. Symbolem ruchu są lustrzane okulary przeciwsłoneczne, a elementem wspólnym dla wszystkich artystów są motywy ingerencji w ludzkie ciało i umysł. Spalińska-Mazur twierdzi, że film wyjaśnił i pokazał to, co wytworzył cyberpunk, czyli stan zagubienia w wykreowanej przez człowieka rzeczywistości. Jej zdaniem film zaszczepia w nas przekonanie, że maszyny nigdy nie będą w stanie zrozumieć natury człowieka, bo nie mogą poznać natury bytu. Trwanie jest gwarancją wolności.



Słowa kluczowe:

cyberpunk, rodzeństwo Wachowskich, technologia

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-12-31

Cited By / Share

Spalińska-Mazur, J. (2000) „«Matrix». Korekta manifestacji kultury cyberpunkowej według braci Wachowskich”, Kwartalnik Filmowy, (31-32), s. 206–214. doi: 10.36744/kf.4212.

Autorzy

Joanna Spalińska-Mazur 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwentka Uniwersytetu Jagiel­lońskiego. W 1998 roku obroniła pracę doktorską pt. Casus Aleksan­dra Sroczyńskiego w polskim autor­skim filmie animowanym lat 80.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Joanna Spalińska-Mazur

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.