Mediacja-medializacja

Piotr Krajewski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny (Polska)

Abstrakt

Wszystkie dziedziny obecnej i przeszłej kultury są lub mogą być mediatyzowane przez technologię cyfrową i rosnącą liczbę jej interfejsów. Ma to dwojaki wpływ na zakres i sposoby ludzkiej percepcji. Z jednej strony prowadzi do nowych obszarów, wprowadza do nowych światów i poszerza horyzonty poprzez dostęp do przestrzeni, które kiedyś były niedostępne. Poszerza nasze otoczenie, przyspiesza komunikację i wzbogaca środowisko. Jednocześnie, dotykając dziedzin, których wcześniej doświadczaliśmy bardziej bezpośrednio, prowadzi do permanentnej funkcjonalnej i pojęciowej reinterpretacji rzeczywistości. Wpływa na struktury mocno ugruntowane w naszym historycznym doświadczeniu i zmienia istniejące biologiczne, fizyczne, kulturowe i ekonomiczne parametry ludzkiej egzystencji. Ingeruje w nasz utrwalony system wartości, nakłada się na niego, budzi niepokój i czyni nasze otoczenie twórczym, dynamicznym i niestabilnym w sposób wymuszony.



Słowa kluczowe:

interfejs, media, komunikacja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-12-31

Cited By / Share

Krajewski, P. (2001) „Mediacja-medializacja”, Kwartalnik Filmowy, (35-36), s. 213–220. doi: 10.36744/kf.4129.

Autorzy

Piotr Krajewski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska

Współzało­życiel i dyrektor artystyczny WRO Międzynarodowego Biennale Sztu­ki Mediów. Kurator wystaw i wy­darzeń artystycznych poświęconych sztuce elektronicznej i cyfrowej w Polsce i za granicą. Wspólnie z Violettą Krajewską zrealizował dla Programu 2 TVP ponad setkę progra­mów poświeconych zjawiskom i osobowościom współczesnej sztu­ki. Publikuje w pismach artystycz­nych, katalogach sympozjów i festi­wali medialnych oraz w wydawnic­twach elektronicznych. Prowadzi konwersatorium na Uniwersytecie Wrocławskim. Członek Międzyna­rodowego Stowarzyszenia Krytyki Artystycznej AICA.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Piotr Krajewski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.