Mediacja-medializacja
Abstrakt
Wszystkie dziedziny obecnej i przeszłej kultury są lub mogą być mediatyzowane przez technologię cyfrową i rosnącą liczbę jej interfejsów. Ma to dwojaki wpływ na zakres i sposoby ludzkiej percepcji. Z jednej strony prowadzi do nowych obszarów, wprowadza do nowych światów i poszerza horyzonty poprzez dostęp do przestrzeni, które kiedyś były niedostępne. Poszerza nasze otoczenie, przyspiesza komunikację i wzbogaca środowisko. Jednocześnie, dotykając dziedzin, których wcześniej doświadczaliśmy bardziej bezpośrednio, prowadzi do permanentnej funkcjonalnej i pojęciowej reinterpretacji rzeczywistości. Wpływa na struktury mocno ugruntowane w naszym historycznym doświadczeniu i zmienia istniejące biologiczne, fizyczne, kulturowe i ekonomiczne parametry ludzkiej egzystencji. Ingeruje w nasz utrwalony system wartości, nakłada się na niego, budzi niepokój i czyni nasze otoczenie twórczym, dynamicznym i niestabilnym w sposób wymuszony.
Słowa kluczowe:
interfejs, media, komunikacjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Piotr Krajewskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska
Współzałożyciel i dyrektor artystyczny WRO Międzynarodowego Biennale Sztuki Mediów. Kurator wystaw i wydarzeń artystycznych poświęconych sztuce elektronicznej i cyfrowej w Polsce i za granicą. Wspólnie z Violettą Krajewską zrealizował dla Programu 2 TVP ponad setkę programów poświeconych zjawiskom i osobowościom współczesnej sztuki. Publikuje w pismach artystycznych, katalogach sympozjów i festiwali medialnych oraz w wydawnictwach elektronicznych. Prowadzi konwersatorium na Uniwersytecie Wrocławskim. Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyki Artystycznej AICA.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Piotr Krajewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.