„Zagraj w to jeszcze raz”. Powtarzalność w grach komputerowych

Piotr Sitarski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Sitarski zwraca uwagę na fakt, że gry komputerowe mają swoją historię, systemy, struktury i trendy. Autora artykułu interesuje pewna ciągłość, która staje się swoistą wartością w systemie gry. Gry komputerowe rozwijają się, komplikują i stają się coraz bardziej zaawansowane technicznie. Czynnikiem decydującym jest tzw. grywalność, definiowana przez Sitarskiego jako zdolność danej gry do wielokrotnego i długotrwałego wzbudzania zainteresowania użytkownika. Gry komputerowe, podobnie jak filmy, posiadają schemat fabularny, ale ich przewaga wynika z faktu, że ich fabuła jest stale modyfikowana. Gracz może wpływać na przebieg fabuły, co jest istotnym warunkiem atrakcyjności gry. Ważna jest cykliczność gier, schemat kołowy, w którym schemat wydarzeń jest identyczny, ale stopień komplikacji zadań i postaci rośnie. Użytkownik może też dokonywać dosłownych powtórzeń i modyfikacji własnych ruchów. Początek wydaje się być ważniejszy niż finał. Przytaczane są przykłady konkretnych gier, a Sitarski dokonuje porównania z wzorcami budowy i odbioru kina.



Słowa kluczowe:

game studies, powtarzalność, gry komputerowe

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-12-31

Cited By / Share

Sitarski, P. (2001) „«Zagraj w to jeszcze raz». Powtarzalność w grach komputerowych”, Kwartalnik Filmowy, (35-36), s. 277–284. doi: 10.36744/kf.4134.

Autorzy

Piotr Sitarski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Adiunkt w Za­kładzie Mediów i Kultury Audio­wizualnej Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się teorią mediów inter­aktywnych i gier komputerowych oraz teorią i historią filmu.



Statystyki

Abstract views: 32
PDF downloads: 12


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Piotr Sitarski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.