Dialektyka Narcyza i Ikara
Abstrakt
Fragment rozdziału z książki Marioli Jankun-Dopartowej Gorzkie kino Agnieszki Holland, która ukaże się nakładem wydawnictwa Słowo/Obraz Terytoria. Jankun-Dopartowa analizuje film Agnieszki Holland Całkowite zaćmienie w szerszym kontekście modernistycznej tradycji literackiej. Zgodnie z tą tradycją Rimbaud uosabiał bunt przeciwko zgniłej mieszczańskiej moralności i skostniałej tradycyjnej sztuce. W filmie Holland nic nie jest jednoznaczne. Reżyserka nie trzyma się dokładnie faktów. Raczej pokazuje kolejne stereotypy dotyczące artysty po to, by je zakwestionować. Jankun-Dopartowa określa estetykę filmu mianem kiczu, nawiązując do terminologii zaproponowanej przez Milana Kunderę, który uznał kicz za jedną z ważniejszych kategorii artystycznych XX w. Widzimy Rimbauda tak, jak był postrzegany przez krąg swoich przyjaciół, Verlaine’a, siostrę, żonę Verlaine’a i innych. Nikomu jednak nie udało się przekroczyć granicy samotności artysty i dotrzeć do prawdy o nim. Te kolejne stereotypy zderzają się z filmową rzeczywistością wykreowaną na wzór wizji zawartej w wierszach Rimbauda. W efekcie mamy do czynienia nie z biografią artysty, ale z portretem narcystycznej kultury zdolnej jedynie do trywializowania złożonej rzeczywistości.
Słowa kluczowe:
Agnieszka Holland, modernizm, Arthur RimbaudBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Mariola Jankun-Dopartowakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Pracownik naukowy Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ, filmoznawca i krytyk filmowy, autorka książki Gorzkie kino Agnieszki Holland, która ukaże się niebawem.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Mariola Jankun-Dopartowa

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.