Dialektyka Narcyza i Ikara

Mariola Jankun-Dopartowa

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Fragment rozdziału z książki Marioli Jankun-Dopartowej Gorzkie kino Agnieszki Holland, która ukaże się nakładem wydawnictwa Słowo/Obraz Terytoria. Jankun-Dopartowa analizuje film Agnieszki Holland Całkowite zaćmienie w szerszym kontekście modernistycznej tradycji literackiej. Zgodnie z tą tradycją Rimbaud uosabiał bunt przeciwko zgniłej mieszczańskiej moralności i skostniałej tradycyjnej sztuce. W filmie Holland nic nie jest jednoznaczne. Reżyserka nie trzyma się dokładnie faktów. Raczej pokazuje kolejne stereotypy dotyczące artysty po to, by je zakwestionować. Jankun-Dopartowa określa estetykę filmu mianem kiczu, nawiązując do terminologii zaproponowanej przez Milana Kunderę, który uznał kicz za jedną z ważniejszych kategorii artystycznych XX w. Widzimy Rimbauda tak, jak był postrzegany przez krąg swoich przyjaciół, Verlaine’a, siostrę, żonę Verlaine’a i innych. Nikomu jednak nie udało się przekroczyć granicy samotności artysty i dotrzeć do prawdy o nim. Te kolejne stereotypy zderzają się z filmową rzeczywistością wykreowaną na wzór wizji zawartej w wierszach Rimbauda. W efekcie mamy do czynienia nie z biografią artysty, ale z portretem narcystycznej kultury zdolnej jedynie do trywializowania złożonej rzeczywistości.



Słowa kluczowe:

Agnieszka Holland, modernizm, Arthur Rimbaud

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-03-31

Cited By / Share

Jankun-Dopartowa, M. (2001) „Dialektyka Narcyza i Ikara”, Kwartalnik Filmowy, (33), s. 40–62. doi: 10.36744/kf.4175.

Autorzy

Mariola Jankun-Dopartowa 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Pra­cownik naukowy Instytutu Sztuk Audiowizual­nych UJ, filmoznawca i krytyk filmowy, autorka książki Gorzkie kino Agnieszki Holland, która ukaże się niebawem.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Mariola Jankun-Dopartowa

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.