Między upokorzeniem, nudą a męczeństwem – Jeana-Luca Godarda portrety filmowców
Abstrakt
Mazierska pisze, że filmowiec jako główny bohater pojawił się w filmie Godarda zaledwie cztery lata po jego debiucie, a postać ta pojawia się i znika w twórczości twórcy Do utraty tchu do dziś. Według Mazierskiej filmowiec to jedna z dwóch profesji, jakie najczęściej wykonują bohaterowie Godarda. Drugą jest prostytucja. Godard zdaje się dostrzegać wiele podobieństw między nimi. Reżyseria i pisanie scenariuszy to rodzaj handlu. Prostytucja przedstawiona przez Godarda to próba odkrycia przez człowieka tego, czego nie da się sprzedać – w przeciwieństwie do tego, co można dać światu. Biedni artyści oddają światu wszystko, są posłusznymi narzędziami w rękach producentów, technologii i publiczności.
Słowa kluczowe:
Jean-Luc Godard, prostytucja, filmowiecBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Ewa Mazierskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire Wielka Brytania
Filmoznawca, krytyk filmowy, wykłada na Wydziale Historii Sztuki University of Central Lancashire w Preston i Szkole Telewizyjnej (Wlk. Brytania). Autorka książek m.in. Peter Greenaway (1991), Jim Jarmush (1992), Człowiek wobec kultury - James Ivory i jego filmy (1999), Uwięzienie w teraźniejszości i inne postmodernistyczne stany. Twórczość Wonga Kar-Waia (1999).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Ewa Mazierska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Ewa Mazierska, Pogrążony w kryzysie. Portret mężczyzny w polskim kinie postkomunistycznym , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś
- Ewa Mazierska, „Reality TV” – próba analizy , Kwartalnik Filmowy: Nr 35-36 (2001): Kino i nowe media
- Ewa Mazierska, Jakby Franco nigdy nie było. Ideologia w filmach Pedro Almodóvara , Kwartalnik Filmowy: Nr 29-30 (2000): Etyka i estetyka
- Ewa Mazierska, Od estetyki i etyki do hermeneutyki kina. Wartości estetyczne i moralne kina w perspektywie historii teorii i praktyki filmowej , Kwartalnik Filmowy: Nr 29-30 (2000): Etyka i estetyka