Roy, Alojzy i inne chłopaki

Adam Lipszyc

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Lipszyc pisze, że figura sztucznego człowieka oznacza różne rzeczy w filozofii, kabale i spekulacjach psychoanalitycznych. Łączy je to, że wprowadzenie sztucznego człowieka rozbrzmiewa naszymi przesądami, lękami i możliwościami. Automaty często obnażają nieludzki charakter samych ludzi i okazują się bardziej ludzkie niż oni sami, ale sondowanie może odbywać się w inny sposób. Lipszyc analizuje sposoby sondowania w serii filmów Obcy, w których sztuczny człowiek odgrywa rolę drugoplanową (doktora), w Akademii Pana Kleksa Jana Brzechwy, gdzie kluczową rolę odgrywa marionetka Alojzy oraz w Łowcy androidów, gdzie androidy stanowią główny wątek.



Słowa kluczowe:

Jan Brzechwa, marionetka, android

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-12-31

Cited By / Share

Lipszyc, A. (2000) „Roy, Alojzy i inne chłopaki”, Kwartalnik Filmowy, (31-32), s. 116–126. doi: 10.36744/kf.4205.

Autorzy

Adam Lipszyc 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk Polska

Zajmuje się współczesną filozofią żydowską i myślą Harolda Blooma. Publikował w „Literaturze na Świecie”, „Znaku” i „Midraszu”, doktorant w IFiS .



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Adam Lipszyc

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.