Kino etosu czy akcji

Stefan Morawski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Profesor Stefan Morawski formułuje kilka uwag na temat relacji między kwestiami etycznymi i estetycznymi. Przywołuje tytuły głośnych ostatnio filmów, dzieląc je na te, które niebezpiecznie unikają kwestii etycznych, i te, które wymagają od widza refleksji aksjologicznej. Dla Morawskiego wymownym przykładem fundamentalnego znaczenia kwestii etycznych jest stanowisko czołowych filozofów postmodernistycznych (Derridy, Lyotarda i Rorty’ego). Odrzucają oni powszechne znaczenie zasad epistemologicznych i ontologicznych, ale nie potrafią uwolnić się od obowiązujących reguł etycznych.



Słowa kluczowe:

postmodernizm, kino akcji, etyka

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-06-30

Cited By / Share

Morawski, S. (2000) „Kino etosu czy akcji”, Kwartalnik Filmowy, (29-30), s. 5–8. doi: 10.36744/kf.4232.

Autorzy

Stefan Morawski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Filozof-estetyk, teoretyk sztuki i kultury współczesnej, wykładowca uni­wersytecki, redaktor naczelny rocznika „Polish Art Studies”. Autor li­cznych rozpraw i książek, tłuma­czonych na wiele języków: m.in. Rozwój myśli estetycznej od Herde­ra do Heinego (1957), Między tra­dycją a wizją przyszłości (1964), Absolut i forma (1965), Na zakrę­cie: od sztuki do po-sztuki (1985), Zmierzch estetyki - autentyczny czy rzekomy ( 1987), Główne nurty este­tyki XX wieku (1992).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Stefan Morawski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.