Jakby Franco nigdy nie było. Ideologia w filmach Pedro Almodóvara
Abstrakt
Pedro Almodóvar zwykł mawiać, że kręci filmy tak, jakby Franco nigdy nie istniał. Mazierska przekonuje, że Almodóvar robi filmy tak, jakby całkowicie go ignorował. Mimo braku bezpośrednich odniesień do historii Hiszpanii z lat 1939-1975, przeszłość Franco ma wpływ na sytuację jego bohaterów, zwłaszcza kobiet z klasy robotniczej. Mazierska wskazuje na filmowe wątki pokazujące, że hiszpański reżyser odrzuca „artykuły wiary” Franco głoszące wyższość mężczyzn czy potępiające homoseksualizm. Mimo to trudno utożsamić jego stosunek do kobiet i gejów z przesłaniem politycznym. Wbrew niektórym krytycznym opiniom, że słabość jego filmów polega na obojętności wobec kluczowych kwestii społecznych, Mazierska twierdzi, że postawa ta potwierdza fakt, iż Almodóvara brzydzi nakaz podporządkowania się linii politycznej, jakiejkolwiek ideologii czy moralnemu Absolutowi. Uważa, że Almodóvar jest ofiarą krytyków, którzy lepiej oceniają reżyserów zaangażowanych w kwestie obyczajowe i podkreśla, że na uwagę zasługuje jego czuły stosunek do sztuki złej jakości, a także jego doszukiwanie się powagi i wzniosłości, wartości utożsamianych ze sztuką klasyczną, w tanich uczuciach i zachowaniach. Sublimacja wulgarności powoduje deprecjację tego, co poważne, czyli polityki, religii, ideologii i sztuki wysokiej.
Słowa kluczowe:
Pedro Almodóvar, ideologia, FrancoBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Ewa Mazierskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire Wielka Brytania
Filmoznawca, krytyk filmowy, wykłada na Wydziale Historii Sztuki University of Central Lancashire w Preston (Wlk. Brytania). Autorka książek: Peter Greenaway (1991), Jim Jarmush (1992), Człowiek wobec kultury - James Ivory i jego filmy (1999), Uwięzienie w teraźniejszości i inne postmodernistyczne stany. Twórczość Wonga Kar-Waia (1999). Publikowała m.in. na łamach „Kina”, „Filmu”, „Iluzjonu”, „Easy Rider”, „Lewą Nogą”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Ewa Mazierska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Ewa Mazierska, Pogrążony w kryzysie. Portret mężczyzny w polskim kinie postkomunistycznym , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś
- Ewa Mazierska, „Reality TV” – próba analizy , Kwartalnik Filmowy: Nr 35-36 (2001): Kino i nowe media
- Ewa Mazierska, Między upokorzeniem, nudą a męczeństwem – Jeana-Luca Godarda portrety filmowców , Kwartalnik Filmowy: Nr 33 (2001): Filmowy portret artysty
- Ewa Mazierska, Od estetyki i etyki do hermeneutyki kina. Wartości estetyczne i moralne kina w perspektywie historii teorii i praktyki filmowej , Kwartalnik Filmowy: Nr 29-30 (2000): Etyka i estetyka