Trzech artystów światła i przestrzeni

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Podkreślając, że kino nie zabiło dawnej sztuki projekcji, a jedynie stało się jedną z jej odmian, Giżycki pokazuje na konkretnych przykładach dzisiejsze oblicza tej sztuki. Przywołuje produkcje Tony’ego Ourslera, Krzysztofa Wodiczki i Jamesa Turrella. Oursler znany jest przede wszystkim z projekcji obrazów twarzy na puste głowy szmacianych lalek lub obrazów powiększonych ruchomych oczu na zwisające piłki. Wodiczko wyświetla slajdy i filmy wideo na pomnikach i fasadach budynków, a jego projekcje są z reguły polityczne. Turrell projektuje iluzje przestrzeni za pomocą światła, wprowadzając publiczność w kontemplacyjną rzeczywistość.



Słowa kluczowe:

Tony Oursler, Krzysztof Wodiczko, James Turrell

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-06-30

Cited By / Share

Giżycki, M. (2000) „Trzech artystów światła i przestrzeni”, Kwartalnik Filmowy, (29-30), s. 273–276. doi: 10.36744/kf.4252.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i hi­storyk sztuki, autor książek z dzie­dziny historii filmu i zjawisk współczesnej kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island Scho­ol of Design w Stanach Zjednoczo­nych. Autor książek m.in. Postmodernizm - kultura wyczerpnia (1988), Film w kręgu polskiej awan­gardy artystycznej dwudziestolecia międzywojennego (1996).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.