The Idea of a Studio for Young Filmmakers: Munk’s Studio – Establishment, Activity and the Production Dialogue with the Past
Abstract
The article is an attempt to reconstruct the creation and analyse the activity and strategy of the Munk’s Studio, created in 2008 by the Polish Filmmakers Association. The basic research question posed by the author of the text concerns the dialogue on film pro- duction between the generations, whose representatives were the initiators behind the opening of the studio dedicated to the production of work by young film directors. So how does the idea of Munk’s Studio correspond with the - meritorious for the history of Polish cinema - film institutions, such as Film Groups, Karol Irzykowski Film Studio or Film Studio for the Young named after Andrzej Munk, and operating at the turn of the 1970s and 1980s in the structures of Polish Television?
Keywords:
Munk's Studio, Karol Irzykowski Film Studio, film productionReferences
Adamczak Marcin, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku,Gdańsk 2010.
Google Scholar
Adamczak Marcin, Zespoły filmowe w kinematografii PRL, w: Restart zespołów filmowych, red. Adamczak Marcin, Marecki Piotr, Malatyńsk Marcini, Kraków-Łódź 2012.
Google Scholar
Cegiełkówna Iwona, Uwaga debiut! Ruszył program „30 minut”, „Kino” 2006, nr 4.
Google Scholar
Dziesięciolecie Studia Filmowego im. Karola Irzykowskiego, red. Skoczek Tadeusz, Wasilewski Piotr, Bochnia 1991.
Google Scholar
Janicka Bożena, Kraków 71. Zmiana?, „Film” 1971, nr 24.
Google Scholar
Klejsa Konrad, A film-likething, czyli o tym, jak zjawiska filmopodobne utrudniają odpowiedź na pytanie: „Co to jest film?”, w: Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2010.
Google Scholar
Lenkiewicz Konrad, Kino Nowej Generacji. Studio im. Andrzeja Munka w DKF „Za”, „Film na świecie” 1982, nr 1-2.
Google Scholar
Literaci w Studiu Munka!,https://www.sfp.org.pl/wydarzenia,351,25071,5,1,Literaci-w- Studiu-Munka.html (dostęp: 3.05.2018)
Google Scholar
Matuszewska Kamila, Działalność Studia Filmowego im. Karola Irzykowskiego w latach 1981-2005, [niepublikowana praca magisterska].
Google Scholar
Mądzik Liwia, Dariusz Gajewski przewodniczącym rady Studia Munka, „Magazyn SFP” 2008, nr 3.
Google Scholar
Oczekiwania i nadzieje. Filmowe Studio Młodych TV (dyskusja), „Kino” 1980, nr 7.
Google Scholar
Pijanowski Lech, Studio Prób Filmowych – inicjatywa młodych, „Kino” 1970, nr 6.
Google Scholar
Powstało Studio „Młodzi i Film” im. Andrzeja Munka,https://www.pisf.pl/aktualnosci/powstalo-studio-mlodzi-i-film-im-andrzeja-munka (dostęp: 1.05.2018)
Google Scholar
Sander Jarosław, X rocznica Studia Filmowego im. Karola Irzykowskiego, „Konkurs” 1991, nr 1/2 (2/3).
Google Scholar
Sensowne projekty nie przepadają, Z Dariuszem Gajewskim rozmawia Iwona Cegiełkówna, „Kino” 2009, nr 12.
Google Scholar
Sielanka prawie dokończona. Z Kazimierzem Kutzem rozmawia Andrzej Szpulak, w: Debiuty polskiego kina, red. Hendrykowski Marek, Konin 1998.
Google Scholar
Sobolewski Tadeusz, Co się stało z naszym kinem, „Gazeta Wyborcza” 2008, nr 163.
Google Scholar
Stanisławski Krzysztof, Studio Irzykowskiego, „Powiększenie” 1988, nr 1-2.
Google Scholar
Stolarska Bronisława, Uwagi o rozwoju sztuki filmowej w Polsce w latach siedemdziesiątych, w: Szkice o polskim filmie, red. B. Stolarska, Łódź 1985, s. 18.
Google Scholar
Studio Irzykowskiego to był prawdziwy zespół, https://www.polskieradio.pl/9/396/Artykul/652049,Studio-Irzykowskiego-to-byl-prawdziwy-zespol (dostęp: 3.05.2018)
Google Scholar
Stwórzymy atmosferę dla debiutów. Z Jerzym Kapuścińskim rozmawia Aleksandra Różdżyńska, „Magazyn SFP” 2008, nr 2.
Google Scholar
Szelchauz Ewa, Prawo filmowe, Warszawa 1980.
Google Scholar
Trzeba walczyć o kino autorskie. Z Jerzym Kapuścińskim rozmawia Donata Subbotko, „Gazeta Wyborcza” 2008, nr 231.
Google Scholar
Ustawa o Kinematografii z dnia 30 czerwca 2005 roku, Dziennik Ustaw z dnia 19 lipca 2005, numer 132, poz. 1111.
Google Scholar
Varga Balázs, Kooperacja. Organizacja zespołów studyjnych w węgierskiej produkcji filmowej lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku, w: Restart zespołów filmowych, tłum. Bata-Bocian Alexandra, red. Adamczak Marcin, Marecki Piotr, Malatyński Marcin, Kraków-Łódź 2012.
Google Scholar
Wróblewska Anna, Jarosław Sander – długa rozmowa o kinie, „Magazyn SFP” 2018, nr 5..
Google Scholar
Wróblewska Anna, Zadebiutuj! Zespół literacki Studia Munka (cz. III), https://www.sfp.org.pl/wydarzenia,5,25006,1,1,Zadebiutuj-Zespol-Literacki-Studia-Munka-cz-III.html, (dostęp: 2.05.2018)
Google Scholar
Zajiček Edward, Kinematografia, w: Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Film. Kinematografia, red. Zajiček Edward, Warszawa 1994.
Google Scholar
Zespół Tor, red. Hollender Barbara, Turowska Zofia, Warszawa 2000.
Google Scholar
Żuk Cecylia, Co się stało z naszym kinem – cd., „Gazeta Wyborcza” 2008, nr 171.
Google Scholar
Authors
Emil Sowińskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz Poland
Doktorant na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego, afiliowany przy Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej, oraz absolwent Wydziału Organizacji Sztuki Filmowej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej. Obecnie pracuje nad monografią Wytwórni Filmów Oświatowych.
Statistics
Abstract views: 51PDF downloads: 25
License
Copyright (c) 2018 Emil Sowiński
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Emil Sowiński, Film Production in the Karol Irzykowski Film Studio in 1981-1989 , Kwartalnik Filmowy: No. 117 (2022): Unknown/Hidden Cinema
- Emil Sowiński, Age Rating of Films and Cinema Attendance in the Last Decade of the Polish People’s Republic , Kwartalnik Filmowy: No. 108 (2019): Film Production and Distribution
- Emil Sowiński, Financing of “American Polish Films” in the Light of Archive Studies. The Case of Władysław Pasikowski , Kwartalnik Filmowy: No. 105-106 (2019): Cinema and Political Transformation
- Emil Sowiński, The Adventures of Staś and Nel in the World of Marketing PR: An Analysis of the Promotional Campaign for Gavin Hood’s “In Desert and Wilderness” , Kwartalnik Filmowy: No. 121 (2023): Cinema and Young Audience