Lycopodium – From Pyrotechnics to Xerography: Toward a (Bio)Archeology of Media
Abstract
The article is an attempt to present the plant called the lycopodium clavatum as an agent that informed the changes in the aesthetics of theatrical performance of Giovanni Servandoni’s late baroque spectacles in the 18th century, and catalyzed new forms of pyrotechnics which found their continuation in early cinema period, and even today in the performances of German industrial music band Rammstein. Lycopodium reveals a new dimension of intermediality connecting music, theatre, painting, as well as – excluded from the domain of art – implements like sound waves measuring equipment, combustion engine and xerography. Bruno Latour’s Actor-Network Theory is tested here on the grounds of technical developments in metallurgy, pyrotechnics and theatrical tricks, all connected and mediated by certain plant. The study of lycopodium is also a proposal to introduce a perspective of bio-archeology of media as complementary to the geology of media already established by Jussi Parikka.
Keywords:
Giovanni Servandoni, Actor-Network Theory, bio-archeologyReferences
Benjamin, Walter, Pasaże, red. R. Tiedemann, tłum. I. Kania, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 2005.
Google Scholar
Brückner, Aleksander. Słownik etymologiczny języka polskiego, Kraków, Krakowska Spółka Wydawnicza, 1927.
Google Scholar
Daly, Nicholas. The Demographic Imagination and the Nineteenth Century City, Cambridge – London, Cambridge University Press, 2015.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781316155295
Google Scholar
Habermas, Jurgen. „Sam przecież jestem częścią natury” – Adorno o uwikłaniu rozumu w naturę. Rozważania o stosunku między wolnością a nieudostępnialnością”, w: tegoż, Między naturalizmem a religią, tłum. M. Pańkow, Warszawa, PWN, 2012. .
Google Scholar
http://muzea.malopolska.pl/documents/10191/4051653/index.html# (access: 31.01.2017).
Google Scholar
Huhtamo, Erkki, Illusions in Motion. Media Archeology of the Moving Panorama and Related Spectacles, Cambridge, The MIT Press, Cambridge, 2013.
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/9228.001.0001
Google Scholar
Latour, Bruno. „Zbiorowość ludzi i czynników pozaludzkich. Podążając labiryntem Dedala”. In: tegoż, Nadzieja Pandory. Eseje o rzeczywistości w studiach nad nauką, red. K. Abriszewski, Toruń, Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2013.
Google Scholar
Lavoisier, Andre. Mémories et rapports sur divers sujets de chimie et de la physique… w: Oeuvres de Lavoisier, t. 3, Paris 1865, s. 92 (gallica.bnf.fr, access:15.03.2017).
Google Scholar
Linde, Samuel, Bogumił. Słownik języka polskiego, tom 3, Lwów, Zakład im. Ossolińskich, 1857.
Google Scholar
Olearius, Adam. Voyages & Travels of the Ambassadors from the Duke of Holstein, to the Great Duke of Muscovy, and the King of Persia. Begun in the Year M.DC.XXXIII. and finish'd in M.DC.XXXIX, translated into English by John Davies, London 1662,
Google Scholar
Olivier, Marc. “Jean-Nicolas Servandoni's Spectacles of Nature and Technology”, French Papers, nr 3, (2004).
Google Scholar
Parikka, Jussi. A Geology of Media, Minneapolis, University of Minessota Press, 2015.
DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816695515.001.0001
Google Scholar
Pickering, Andrew. „Nowe ontologie”, tłum. T. S. Markiewka. In: Studia nad nauką i technologią. Wybór tekstów, red. E. Bińczyk, A. Derra, Toruń , Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2014.
Google Scholar
Pieńkos, Andrzej. „Kultura spektaklu. Malarstwo katastrof wulkanicznych w oświeceniu”, w: tegoż, Okropności sztuki. Nowoczesne obrazy rzeczy ostatecznych, Gdańsk, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2000.
Google Scholar
Pinson, Stephen. C. Speculating Daguerre. Art and Enterprise in the Work of L. J. M. Daguerre, Chicago – London, University of Chicago Press, 2012.
Google Scholar
Reiestr Polski Zioł wszystkich w tym Herbarzu opisanych zob. L. Frey, Herbarz Polski Marcina z Urzędowa, http://www.wilanow-palac.pl/herbarz_polski_marcina_z_urzedowa.html (access: 31.01.2017).
Google Scholar
Rice, John. Operatic Pyrotechnics in the Eighteenth Century, w: Theatrical Heritage: Challenges and Opportunities, red. B. Forment, Ch. Stalpaert, Leuven, Leuven University Press, 2015 https://sites.google.com/site/johnaricecv/operatic-pyrotechnics (access: 15.12.2016).
Google Scholar
Schiller, Fryderyk, Zbójcy, tłum. M. Budzyński, akt I, scena II, https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/schiller-zbojcy.html (access: 28.02.2017).
Google Scholar
Shakhashiri, Bassam. “Explosions of Lycopodium and Other Powers”, w: tegoż, Chemical Demonstrations, Madison, The University of Wisconsin Press, 1983.
Google Scholar
Siegert, Bernhardt. Cultural Techniques, New York, Fordham University Press, 2015.
Google Scholar
Styczyński, Marek. Rośliny dźwiękowe,
Google Scholar
Szcześniak, Krystyna. Świat roślin światem ludzi na pograniczu wschodniej i zachodniej Słowiańszczyzny, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2008,
Google Scholar
Szypuła, Wojciech. O filogenezie i systematyce widłakowatych, Lycopdioceae, s. 29, http://www.zbiosr.uni.wroc.pl/sites/default/files/abs-02.pdf (access: 31.01.2017)
Google Scholar
The Pyrotechnia of Vannoccio Biringucci translated from the Italian, with the Introduction and Notes by Cyril Stanley Smith and Martha Gnudi, The American Institute of Mining and Metallurgical Engineering, New York 1943. http://www.tms.org/pubs/books/pdfs/09-1002-e/09-1002-0.pdf (access: 12.02.2017)
Google Scholar
Uklanski, Karl. Th. Von. Travels in Poland, Austria, Saxony, Bavaria, and the Tyrol, in the Years 1807 and 1808, London 1815, J. Souter, s. 111-112 https://play.google.com/books/reader (access: 28.02.2017).
Google Scholar
Wehling, Peter. „Usytuowanie materialności praktyk naukowych: postkonstruktywizm – nowa perspektywa teoretyczna w studiach nad nauką?”, tłum. A. Kołtun, w: Horyzonty konstruktywizmu. Inspiracje, perspektywy, przyszłość, red. E. Bińczyk, A. Derra, J. Grygieńć, Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015.
Google Scholar
Werrett, Simon. Fierworks: Pyrotechnic Arts and Scienes in European History, Chicago, The University of Chicago Press, 2010.
Google Scholar
Authors
Tomasz Majewskikwatalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland
Dr hab., prof. UJ; kulturoznawca i filmoznawca związany z Katedrą Antropologii Literatury i Badań Kulturowych. W latach 2010-2012 kurator projektów filmowych. Laureat nagrody „Literatury na Świecie” w kategorii „Nowy głos” za rok 2011. Autor książki Dialektyczne feerie. Szkoła frankfurcka i kultura popularna (2011). Redaktor tomów Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesność i kultura popularna (2009), Memory of the Shoah (2010), Migracje modernizmu. Nowoczesność i uchodźcy (2014). Od 2013 r. wiceprezes Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego. Członek Komitetu Nauk o Kulturze PAN. Przewodniczący Rady Programowej Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi.
Statistics
Abstract views: 83PDF downloads: 64
License
Copyright (c) 2017 Tomasz Majewski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Tomasz Majewski, Setting Eyes on the Gorgon: Siegfried Kracauer and Film Theory After Holocaust , Kwartalnik Filmowy: No. 67-68 (2009): Film History
- Agnieszka Rejniak-Majewska, Tomasz Majewski, “Nothing Is Missing”: Video Heteroglossias , Kwartalnik Filmowy: No. 80 (2012): Film at the Meeting Point of Cultures