Appearing of the Bomb: Metaphysics, Aesthetics, Trauma
Abstract
The article is a reflection upon an experimental film by Bruce Conner Crossroads (1975). The author focuses above all on the perceptive experience offered by the film. The main point of reference is the analysis made by William C. Wees in the text from 2010 in which the author considers Conner’s film as a source of an aes- thetic experience of the sublime, as described by Edmund Burke and Immanuel Kant. Szewczyk contests Wees’ interpretation because of its problematic relation to the broader background of Kant’s philosophy and classic ways of understanding subjectivity. In turn, he proposes a psychoanalytic reflection on Conner’s film, within which the experience of pleasure flowing from the perception of a nuclear explosion presented in film has a purely destructive character.
Keywords:
Bruce Conner, sublime, atomic bomb, William C. WeesReferences
Bell, David L. The death drive: Phenomenological perspectives in contemporary Kleinian theory, „The International Journal of Psychoanalysis” 2015, nr 96
DOI: https://doi.org/10.1111/1745-8315.12212
Google Scholar
Berger, James. After the End. Representations of Post-Apocalypse, University of Minnesota Press, Minneapolis 1999
Google Scholar
Bhagawadgita czyli Pieśń Pana, przeł. Joanna Sachse, Ossolineum, Wrocław 1988
Google Scholar
Brylska, Aleksandra. Przestrzeń braku. O „Niewidzialnym innym” w fotografiach ataku atomowego na Hiroszimię i Nagasaki, „Aspekty”, dostępne pod adresem: http://aspekty.ikp.uw.edu.pl/?artykul=przestrzen-braku-o-niewidzialnym-innym-w-fotografiach-ataku-atomowego-na-hiroszime-i-nagasaki
Google Scholar
Cavell, Stanley. Fakt telewizji, przeł. J. Mach [w:] Pejzaże audiowizualne. Telewizja wideo, komputer, red. A. Gwóźdź, Kraków 1997
Google Scholar
Ferguson, Frances. The Nuclear Sublime, „Diacritics”, lato 1984 nr 14/2 (tekst dostępny w bazie JSTOR)
DOI: https://doi.org/10.2307/464754
Google Scholar
Hebron, Patrick. Both Sides Now: Bruce Conner’s Crossroads & Heide Hasnatch Explosion, http://www.patrickhebron.com/writing/2005_05_Both_Sides_Now_Bard_Journal.pdf
Google Scholar
http://apcz.pl/czasopisma/index.php/szhf/article/viewFile/szhf.2013.025/836.
Google Scholar
Kant, Immanuel. Krytyka władzy sądzenia, przeł. J. Gałecki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004
Google Scholar
Masco, Joseph. Nuclear Technoaesthetics: Sensory Politics from Trinity to the Virtual Bomb in Los Alamos, „American Ethnologist”, sierpień 2004 nr 31/3 (tekst dostępny w bazie JSTOR)
DOI: https://doi.org/10.1525/ae.2004.31.3.349
Google Scholar
McGowan, Todd. Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie, przeł. K. Mikurda, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008
Google Scholar
Specht, Roman. Pojęcie wzniosłości w filozofii Kanta, „Studia z Historii Filozofii” 2013 nr 2(3).
DOI: https://doi.org/10.12775/szhf.2013.025
Google Scholar
Tatarkiewicz, Władysław. Historia filozofii, tom drugi. Filozofia nowożytna do roku 1830, PWN, Warszawa 1970
Google Scholar
Weart, Spencer R. Nuclear Fear. A History of Images, Harvard University Press, Cambridge Massachussets 1988
Google Scholar
Wees, William C. Representing the Unrepresentable: Bruce Conner’s Crossroads and the Nuclear Sublime, „INICITE Journal of Experimental Media” Spring-Fall 2010 nr 2, http://www.incite-online.net/wees2.html.
Google Scholar
Authors
Matylda Szewczykkwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw Poland
Doktor nauk humanistycznych, kulturoznawczyni, badaczka kina, nowych mediów, obiegu obrazów medialnych w różnych rejestrach kultury wizualnej oraz relacji między kulturą wizualną i nauką. Adiunkt w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Analizuje sposoby, na jakie obrazy zarazem współtworzą i odzwierciedlają przemiany kulturowe. Autorka książki W stronę wirtualności. Praktyki artystyczne kina współczesnego (2015), współredaktorka (wraz z Pauliną Kwiatkowską) antologii Sztuka w kinie dokumentalnym (2016), stypendystka programu Fulbrighta w School of Cinematic Arts University of Southern California.
Statistics
Abstract views: 109PDF downloads: 228
License
Copyright (c) 2016 Matylda Szewczyk

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Matylda Szewczyk, The Anxious Smile of the Medusa: Parental Identities in the First Season of “Raised by Wolves” , Kwartalnik Filmowy: No. 116 (2021): Cinema and Social Identity
- Matylda Szewczyk, Troublesome Gazes: Filmic Depictions of Non-normative Bodies , Kwartalnik Filmowy: No. 120 (2022): Film Culture
- Matylda Szewczyk, The World in Our Hands: On the Animations From the “Lego Jurassic World” Series , Kwartalnik Filmowy: No. 126 (2024): Fantasy and Phantasm
- Matylda Szewczyk, What Is Cyberculture , Kwartalnik Filmowy: No. 80 (2012): Film at the Meeting Point of Cultures