“Il teatrino di carta” (paper theatre) in Luchino Visconti’s “The Leopard”

Zbigniew Mich

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
independent researcher (Poland)

Abstract

Paper theatre is a kind of a toy and a form of home entertainment. Because of the technique, the theatrical toy is related to puppet theatre, and because of the repertoire and staging solutions – it is connected to the drama theatre and opera. Paper theatre flourished in the second half of the 19th cen­tury. Among others Winston Churchill, Jean Cocteau, and Orson Welles played with it. The stage of a paper theatre appeared in films of Perdro Almodóvar, Ingmar Bergman, Franco Zeffirelli, Terry Gilliam and Agnieszka Holland as part of the decoration, a prop recalling the old days, a toy or a “carrier of the message”. The subject of this article is the function of paper theatre in Luchino Visconti’s The Leopard. The text also highlights the importance of public theatre and home théâtre de société for the intellectual and spiritual development of Luchino Visconti and Giuseppe Tomasi, whose novel The Leopard became the basis of the film adaptation.


Keywords:

paper theatre, Luchino Visconti, Giuseppe Tomasi

Adamski, Jerzy. 1974. Modele miłości i wzory człowieczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Literackie
  Google Scholar

Ceccatty, René de. 2006. Posłowie. W: L. Visconti. Angelo. Tłum. M. Schneider, z epilogiem R. de Ceccatty. München: Schirmer Graf Verlag
  Google Scholar

Cecchi. D’Amico, Suso. 2008. Visconti – ein Lebenslauf. W: M. Schneider, L. Schirmer (red.). Visconti, Schriften, Filme, Stars und Stills. München: Schirmer / Mosel
  Google Scholar

Coletti, Lina. 1976. Wywiad z Luchinem Viscontim, „L’Europeo“, 21 XI 1974. W: G. Callegari , N. Lodato (red.).Leggere Visconti
  Google Scholar

Gilmour, David. 2009. Ostatni lampart, życie Giuseppe Tomasi di Lampedusy. Tłum. A. Wójcicka. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
  Google Scholar

Jeleński, Konstanty A. 1959. Gepard w proch obrócony. „Preuves“ 97; przedruk w tłumaczeniu J. Lisowskiego W: „Zeszyty Literackie“. 1992. nr 40
  Google Scholar

Kasprzysiak, Stanisław. 2009. Posłowie. W: G. Tomasi di Lampedusa, Gepard. tłum. i oprac. S. Kasprzysiak. Warszawa: czuły barbarzyńca press
  Google Scholar

Kolb, Annette. 1990. Mozart. Tłum. M. L. Kalinowski. Warszawa: PIW
  Google Scholar

Schifano, Laurence. 2010. Luchino Visconti ogień namiętności. Tłum. E. Radziwiłłowa. Warszawa: PIW
  Google Scholar

Schneider, Marianne, Lothar Schirmer (red.). 2008. Visconti, Schriften, Filme, Stars und Stills. München: Schirmer / Mosel
  Google Scholar

Schütte, Wolfram. 1975. Komentierte Filmografie, Il Gattopardo, 1962. W: M. Schlappner, K. Geitel, W. Schütte, H. H. Prinzler (red.). Reihe Film 4 Luchino Visconti. München: Carl Hanser Verlag
  Google Scholar

Servadio, Gaia. 1993. Luchino Visconti, A Biography. New York: Watts
  Google Scholar

Tomasi di Lampedusa, Giuseppe. 1964. Miejsca mojego dzieciństwa. W: tenże. Opowiadania. Tłum. J. Bristiger, Warszawa: PIW
  Google Scholar

Tomasi di Lampedusa, Giuseppe. 1988. Lampart. Tłum. Z. Ernstowa. Warszawa: Książka i Wiedza
  Google Scholar

Tomasi di Lampedusa, Giuseppe. 2009. Gepard. tłum. i oprac. S. Kasprzysiak. Warszawa: czuły barbarzyńca press
  Google Scholar

Tomasi di Lampedusa, Giuseppe. 2009. Ein Literat auf Reisen, Unterwegs in den Metropolen Europas. Tłum. G. Waeckelin-Induni. München – Zürich: Piper Verlag
  Google Scholar

Trombadori, Antonello. 1963. Interview. W: S. Cecchi D’Amico (red.). Il film „Il Gattopardo” e la regia di Luchino Visconti. Bologna: Cappelli
  Google Scholar

Visconti, Luchino. 1963. Libri, „Paese Sera“ 19 IV
  Google Scholar

Visconti. Luchino. 2006. Angelo. Tłum. M. Schneider, z epilogiem R. de Ceccatty. München: Schirmer Graf Verlag
  Google Scholar

Zeffirelli, Franco. 1987. Zeffirelli – Autobiographie. Tłum. I. Leipold. München – Zürich: Piper Verlag.
  Google Scholar


Published
2014-12-31

Cited by

Mich, Z. (2014) ““Il teatrino di carta” (paper theatre) in Luchino Visconti’s ‘The Leopard’”, Kwartalnik Filmowy, (87-88), pp. 179–196. doi: 10.36744/kf.2393.

Authors

Zbigniew Mich 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
independent researcher Poland

Reżyser i aktor; wprowadził na polskie sceny Petera Handkego i Wolfganga Bauera. Niepaństwowy Teatr im. Kici Koci pod jego kierunkiem jako pierwszy w Rzeczypospolitej dawał publiczne widowiska teatru papierowego i prywatne spektakle innych gatunków teatralnych. Pracował w szkołach kształcących aktorów i reży­serów od Białegostoku i Łodzi, po Essen i Mona­chium (www.toytheatre.de/mich.html).

 



Statistics

Abstract views: 30
PDF downloads: 8


License

Copyright (c) 2014 Zbigniew Mich

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.