Film Studies Researchers Among Media Studies Researchers: Some Reflections on the Marginalisation of Audiovisual Culture in Media Studies and Studying Journalism
Abstract
The article deals with the participation of film studies experts in cultural media studies research, understood as a dynamically developing discipline dealing with theories and practices of audiovisual media. The author ponders why is it so difficult to convince social scientists among media studies researchers to read, promote and popularise valuable publications about media by film studies experts and cultural studies specialists. Polish media studies experts representing social sciences dealing with the audiovisual, focus on analysing the function and content of media transmissions, while ignoring their cultural dimension. It is the representatives of the humanities, and especially film studies experts, that developed the history of the audiovisual, create theories and popularise Western thought in Poland. However their work goes unappreciated by their media studies colleagues from the social sciences. Within media studies study programs history and theory of audiovisual culture is increasingly popular among students, yet highly marginal in relation the history of the printed media.
Keywords:
film studies, media studies, audiovisual cultureReferences
Adamowski, Janusz (red.). 2003. Rynek audiowizualny w Polsce: ocena i perspektywy. Warszawa
Google Scholar
Adamski, Andrzej, Aleksandra Gralczyk, Kamila Kwasik, Małgorzata Laskowska (red.). 2012. Media audiowizualne i cyfrowe wobec wyzwań współczesnego społeczeństwa. Warszawa
Google Scholar
Bajka, Zbigniew. 2008. Historia mediów. Kraków
Google Scholar
Bajka, Zbigniew. 2010. Zmediatyzowana polityka, spolityzowane media. rozm. przepr. S. Lejda. „Odra” 2
Google Scholar
Bauer, Zbigniew, Andrzej Wojnach. 2004. Kształcenie dziennikarzy czy edukacja medialna? Technologie – poznanie – komunikacja. „Studia Medioznawcze” 3
Google Scholar
Bauer, Zbigniew, Edward Chudziński (red.). 2004. Dziennikarstwo i świat mediów. Kraków
Google Scholar
Castells, Manuel. 2003. Galaktyka Internetu. Tłum. T. Hornowski. Poznań
Google Scholar
Czy polska szkoła wychowuje analfabetów filmowych?. portal nowoczesnej edukacji edunews.pl, http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/2041-czy-polska-szkola-wychowuje-analfabetow-filmowych (dostęp: 15.12.2013).
Google Scholar
Chałubińska-Jentkiewicz, Katarzyna. 2011. Media audiowizualne. Konflikt regulacyjny w dobie cyfryzacji. Warszawa
Google Scholar
Chwastyk-Kowalczyk, Jolanta. 2003. Oświata i wychowanie na łamach „Bluszczu” w latach 1918-1939. „Studia Bibliologiczne Akademii Świętokrzyskiej” 7
Google Scholar
Czyżewski, Stefan, Piotr Sitarski. 2001. Kamera – światło – montaż. Kraków
Google Scholar
Dąbała, Jacek. 2006. Horyzonty komunikacji medialnej. Lublin
Google Scholar
Dąbała, Jacek. 2009. O sensowności uznania nowej dziedziny nauki. „Studia Medioznawcze” 4.
Google Scholar
Dąbała, Jacek. 2010. Tajemnica i suspens w sztuce pisania: w kręgu retoryki dziennikarskiej i dramaturgii medialnej. Toruń
Google Scholar
Dąbała, Jacek. 2011. Warsztatowo-aksjologiczne mechanizmy tworzenia telewizji. Lublin
Google Scholar
Dróżdż, Michał. 2008. Konwergencja mediów – tendencje, modele i konsekwencje. „Studia Medioznawcze” 3.
Google Scholar
Habrajska, Grażyna, Joanna Mikosz (red.). 2010. Dziennikarstwo internetowe: teoria i praktyka. Łódź
Google Scholar
Goban-Klas, Tomasz. 2009. Emergencja nowej dyscypliny: nauki o mediach i komunikacji społecznej. „Studia Medioznawcze” 4.
Google Scholar
Godzic, Wiesław. 2001. Rozumieć telewizję. Kraków
Google Scholar
Godzic, Wiesław. 2004. Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”. Kraków
Google Scholar
Gwóźdź, Andrzej, Piotr Zawojski (red.). 2002. Wiek ekranów. Kraków
Google Scholar
Gwóźdź, Andrzej. 2003. Obrazy i rzeczy. Film między mediami. Kraków
Google Scholar
Gwóźdź, Andrzej. 2008. O pewnym możliwym aliansie, czyli w stronę medioznawstwa jako kulturoznawstwa. „Kultura Współczesna” 2.
Google Scholar
Gwóźdź, Andrzej (red.). 2008. Ekrany piśmienności. Warszawa
Google Scholar
Gwóźdź, Andrzej (red.). 2010. Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa. Warszawa
Google Scholar
Hirszfeld, Aleksandra. 2009. Cogito ergo video: wprowadzenie do „Histoire(s) du cinéma” Godarda. „Kwartalnik Filmowy” 67-68
Google Scholar
Hopfinger, Maryla. 2003. Doświadczenia audiowizualne. Warszawa
Google Scholar
Hopfinger, Maryla. 2010. Literatura i media po 1989 roku. Warszawa
Google Scholar
Hopfinger, Maryla. 2005. Wprowadzenie. W: M. Hopfinger (red.). Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Warszawa
Google Scholar
Jabłonowski, Marek, Tomasz Gackowski. 2012. Tożsamość nauk o mediach. Obszary, perspektywy, postulaty. „Studia Medioznawcze” 2
Google Scholar
Jakubowicz, Karol. 2008. Czy (i jaką) przyszłość ma komunikowanie masowe?. „Przyszłość” 1
Google Scholar
Jakubowska-Malicka, Luba, Aleksander Kobylarek, Martyna Pryszmont-Ciesielska (red.). 2009. Audiowizualność, cyberprzestrzeń, hipertekstualność: pononowoczesne konteksty edukacji. Wrocław
Google Scholar
Kluszczyński, Ryszard W. 2005. Od webstudies do antropologii nowej wizualności: współczesne badania nad cyberkulturą. „Kultura Współczesna” 1
Google Scholar
Kopecka-Piech, Katarzyna. 2011. Koncepcje konwergencji mediów. „Studia Medioznawcze” 3.
Google Scholar
Kulczycki, Emanuel. 2011. „Dziedzictwo Schramma” jako źródło specyfiki polskiej nauki o komunikacji. „Lingua ac Communitas” t. 21.
Google Scholar
Kulczycki, Emanuel. 2008. Status komunikologii – przyczynek do dyskusji. „Homo Communicativus” 1
Google Scholar
Levinson, Paul. 2010. Nowe nowe media. Tłum. M. Zawadzka. Kraków
Google Scholar
Loska, Krzysztof. 2001. Dziedzictwo McLuhana. Między nowoczesnością a ponowoczesnością. Kraków
Google Scholar
Loska, Krzysztof. 2006. Tożsamość i media: o filmach Atoma Egoyana. Kraków
Google Scholar
Manovich, Lev. 2009. Nowoczesne maszyny inwigilacji: perspektywa, radar, grafika trójwymiarowa i widzenie komputerowe. tłum. A. Piskorz. „Kultura Współczesna” 2
Google Scholar
Manovich, Lev. 2012. Software Takes Command. New York
DOI: https://doi.org/10.5040/9781472544988
Google Scholar
McLuhan, Marshall. 2011. Galaktyka Gutenberga. W: tegoż, Wybór tekstów. Tłum. E. Różalska, J.M. Stokłosa. Poznań
Google Scholar
Media audiowizualne. Podręcznik akademicki, red. W. Godzic, współpraca A. Drzał-Sierocka, Warszawa 2010.
Google Scholar
Miller J., Spór z McLuhanem, tłum. A.H. Bogucka, słowem wstępnym opatrzył K.T. Toeplitz, Warszawa 1974.
Google Scholar
Mirzoeff N., Podmiot kultury wizualnej, tłum. M. Bryl, „Artium Quaestiones” 2006, t. 17.
Google Scholar
Muraszkiewicz M., Zmiana paradygmatu: od systemu do sieci: mobilne społeczeństwo sieciowe, „Gutenberg” 2005, nr 1.
Google Scholar
Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, red. M. Hopfinger, Warszawa 2005.
Google Scholar
Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2010.
Google Scholar
Olszański L., Media i dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2012.
Google Scholar
Oniszczuk, Zbigniew, Mirosława Wielopolska-Szymura (red.). 2012. Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa. Katowice
Google Scholar
Pabiś-Orzeszyna M., Wybudzanie z drzemki, „Kino” 2011, nr 5.
Google Scholar
Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów, red. A. Gwóźdź, Kraków 2010.
Google Scholar
Polowczyk, Żaneta. 2010. Wirtualny wymiar kultury politycznej. W: . K. Wolny-Zmorzyński i in. (red.). Demokratyczne przemiany polskich mediów w latach 1989-2009. Toruń
Google Scholar
Porczak, Antoni. 2008. Rzeczywistość medialna. „Fragile” 2
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 sierpnia 2011 w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych. „Dziennik Ustaw” 2011, nr 176, poz. 1065.
Google Scholar
Sitarski, Piotr. 2002. Rozmowa z cyfrowym cieniem: model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej. Kraków
Google Scholar
Skowronek, Bogusław. 2011. Film w przestrzeni kultury audiowizualnej. Kraków
Google Scholar
Szkudlarek, Tomasz. 2009. Media: szkic z filozofii i pedagogiki dystansu. Kraków
Google Scholar
Toeplitz, Krzysztof Teodor. 2006. Dokąd prowadzą nas media. Warszawa
Google Scholar
Truchlińska, Bogumiła. 2009. Wieża Babel, czyli kilka uwag o dzisiejszym stanie nauk o kulturze. „Drohiczyński Przegląd Naukowy” 1
Google Scholar
Wendland, Michał. 2010. Czy optymistyczna ocena kondycji nauki o komunikacji w Polsce jest zasadna? „Lingua ac Communitas” t. 20.
Google Scholar
Wilk, Eugeniusz. 2008. Wstęp. W: E. Wilk, I. Kolasińska-Pasterczyk (red.). Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury? Warszawa
Google Scholar
Wolny-Zmorzyński, Kazimierz, Andrzej Kaliszewski, Wojciech Furman. 2009. Gatunki dziennikarskie: teoria, praktyka, język. Warszawa
Google Scholar
Wolny-Zmorzyński, Kazimierz, Wojciech Furman (red.). 2010. Internetowe gatunki dziennikarskie. Warszawa
Google Scholar
Wolny-Zmorzyński, Kazimierz. 2013. Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych. Warszawa
Google Scholar
Zajdel, Jakub. 2002. Film w uniwersum światów możliwych. Kielce.
Google Scholar
Authors
Barbara Lena Gierszewskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jan Kochanowski University of Kielce Poland
Filmoznawca, profesor w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Specjalizuje się w historii kultury audiowizualnej i krytyce filmowej. Autorka książek: Mniszkówna i co dalej... w polskim kinie (2001), Kino i film we Lwowie do 1939 roku (2006), Polski film fabularny 1918-1939. Recenzje (2012), Od „Sodomy i Gomory” do „Pepe le Moko”. Film zachodnioeuropejski w polskiej prasie 1918-1939. Recenzje (współred. Roman Włodek, 2013).
Statistics
Abstract views: 37PDF downloads: 20
License
Copyright (c) 2014 Barbara Lena Gierszewska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Barbara Lena Gierszewska, So That the Viewer Can Feel the Flow, or on Foreign Films on Warsaw Screens , Kwartalnik Filmowy: No. 95 (2016): Transnational Dimension of Polish Cinema
Similar Articles
- Grzegorz Nadgrodkiewicz, Ewa Ciszewska, Jadwiga Mostowska, Three Voices on the “Ode To Joy” , Kwartalnik Filmowy: No. Special Issue (2013): Polish Film Scholars on Polish Cinema
- Kamila Żyto, Evolutionism, Memetics, and Complex Adaptive Systems, or Film Studies in the Face of the Biocultural Turn , Kwartalnik Filmowy: No. 119 (2022): (New) Film Theory
- Piotr Zawojski, On Intermedial Relations between Film and Video Games , Kwartalnik Filmowy: No. 125 (2024): Cinema as a Memory Machine
- Elżbieta Ostrowska, Pride and Prejudice: Critical Dislocations of “To Kill a Priest” by Agnieszka Holland , Kwartalnik Filmowy: No. 116 (2021): Cinema and Social Identity
- Emil Sowiński, Film Production in the Karol Irzykowski Film Studio in 1981-1989 , Kwartalnik Filmowy: No. 117 (2022): Unknown/Hidden Cinema
- Beata Kosińska-Krippner, Saturn: The Embarrassing (?) Beginnings of Austrian Feature Film , Kwartalnik Filmowy: No. 117 (2022): Unknown/Hidden Cinema
- Krzysztof Loska, From the Point of View of Indigenous Peoples: Film as a Tool of Decolonization in Canada , Kwartalnik Filmowy: No. 116 (2021): Cinema and Social Identity
- Beata Kosińska-Krippner, Genological Problems with the Television Landscape: A Proposed Classification of Factual Hybrid and Reality TV Genres , Kwartalnik Filmowy: No. 112 (2020): Polish Documentary, Polish Animation
- Beata Kosińska-Krippner, Avi Mograbi: Gonzo-Documents , Kwartalnik Filmowy: No. 115 (2021): Form Film, Content Film
- Krzysztof Loska, Oscar Micheaux and the Beginnings of African-American Cinema , Kwartalnik Filmowy: No. 117 (2022): Unknown/Hidden Cinema
You may also start an advanced similarity search for this article.