“Glass Lips” by Lech Majewski
Abstract
Lech Majewski’s Glass Lips (2006) are a result of a formal experiment. The film presents individual images from Majewski’s installation The Blood of the Poet, ordered within a story. The experiment sanctions the adopted „philosophy of narration”: reality understood as a convolution of elements and images that permeate each other in a simultaneous movement. In the film there is also present one of the most important themes in the work of the director - sacrifice. The author, by referring to particular scenes, investigates the theme of sacrifice in the biblical context, in myth (the cult of Mitra), art (Rogier van der Weyden, Giorgio de Chirico, Paul Delvaux) and in the li- terary context (Rafał Wojaczek). Honek also refers to Majewski’s literary work and its transposition into his films. The article is concluded with an analysis of a theme key to Majewski’s entire work as an artist - namely purification. The final section, that refers to Lucas Cranach the Elder’s the Fountain of Youth, gives one further opportunity to analyse this motif in the Glass Lips.
Keywords:
Lech Majewski, sacrifice, purificationReferences
Barańczak, Stanisław. 2001. Rafał Wojaczek. Metafizyka zagrożenia. W: R. Cudak, M. Melecki (red.). Który jest. Rafał Wojaczek w oczach przyjaciół, krytyków i badaczy. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Błoński, Jan. 2001. Inne lęki, inne bajki. W: R. Cudak, M. Melecki (red.). Który jest. Rafał Wojaczek w oczach przyjaciół, krytyków i badaczy. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Cirlot, Juan Eduardo. 2006. Słownik symboli. Tłum. I. Kania. Kraków: Znak.
Google Scholar
Genaille, Robert. 1976. Sztuka flamandzka i belgijska. Tłum. Halina Andrzejewska. Warszawa : Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar
Janicka, Krystyna. 1985. Surrealizm. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar
János, Végh. 1979. Malarstwo niderlandzkie XV wieku. Tłum. Maria Augustynowicz-Kertész. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe
Google Scholar
Karpowicz, Tymoteusz. 2001. Sezon na ziemi. W: R. Cudak, M. Melecki (red.). Który jest. Rafał Wojaczek w oczach przyjaciół, krytyków i badaczy. Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Kempiński, Andrzej Maria. 1993. Słownik mitologii ludów indoeuropejskich. Poznań : Kantor Wydawniczy SAWW.
Google Scholar
Kierc, Bogusław. 2001. „Znam go, nazywa się Rafał Wojaczek”. W: R. Cudak, M. Melecki (red.). Który jest. Rafał Wojaczek w oczach przyjaciół, krytyków i badaczy. Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Kunz, Tomasz. 2001. Liryka Rafała Wojaczka: przemiany podmiotu poetyckiego. W: R. Cudak, M. Melecki (red.). Który jest. Rafał Wojaczek w oczach przyjaciół, krytyków i badaczy. Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Majewski, Lech. 1977. Baśnie z tysiąca i jednego miasta. Warszawa: Zarząd Główny SZSP [Socjalistycznego Związku Studentów Polskich]
Google Scholar
Authors
Urszula Honekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Ignatianum University in Cracow Poland
Doktorantka kulturoznawstwa; publikowała w „Arkadii. Piśmie katastroficznym”, „Opcjach” oraz pracach zbiorowych.
Statistics
Abstract views: 44PDF downloads: 29
License
Copyright (c) 2013 Urszula Honek

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.