The Head of Medusa – Or Realism of the Cinema Of Moral Anxiety

Marcin Maron

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Maria Curie-Skłodowska (Poland)

Abstract

The article discusses the films belonging to the cinema of moral anxiety (1976-1981) as the most characteristic examples of realism in film in Polish cinematography between 1945 and 1989. The main aim of the early feature films of K. Kieślowski, A. Holland, F. Falk, J. Kijowski, and the work by Andrzej Wajda, Krzysztof Zanussi and J. Zaorski that can be classified as moral anxiety cinema, was a critical description of reality. This description was possible, thanks to skillful handling of the medium of photographic realism and realism in staging. The first part of the article presents in brief the historical and cinematographic context of the origins of the cinema of moral anxiety. The second part discusses the major films of the movement in terms of the relationship between the strategies used in them and the process of creation of their critical and descriptive character. The order of the argument is set out by the achievements of four film cinematographers: S. Idziak, E. Kłosiński, J. Petrycki and K. Wyszyński. The following are the key issues: how does photographic realism manifests itself in film?, how does it define their aesthetics and what is its impact on the creation of the director’s reflection upon socio-po­litical context of the time? What are the limitations and difficulties associated with the aesthetics of realism? The third part of the article deals with the relationship of the realist aesthetics of the films belonging to the cinema of moral anxiety movement with the moral reflection contained within them. The article conludes with some reflection upon typical protagonists of the films of the moral anxiety cinema.


Keywords:

cinema of moral anxiety, realism, Polish cinema

Dabert Dobrochna, Kino moralnego niepokoju. Wokół wybranych problemów poetyki i etyki, Poznań 2003, s. 84, 130-141, 172-173, 268.
  Google Scholar

Deleuze Gilles, Kino 1. obraz-ruch, 2. obraz-czas, tłum. J. Margański, Gdańsk 2008, s. 298.
  Google Scholar

Falk Feliks, w: Razem czy osobno? Rozmowa Macieja Zaleskiego z Feliksem Falkiem, „Kino” 1981, nr 7.
  Google Scholar

Friszke Andrzej, Kryzys „Nowej umowy społecznej”. Narodziny kultury niezależnej (lata 1976-1980), w: tenże, Przystosowanie i opór. Studia z dziejów PRL, Warszawa 2007, s. 256-274.
  Google Scholar

Giżycki Marcin, Nie wystawać zza kamery. Rozmowa Marcina Giżyckiego z Edwardem Kłosińskim, „Kino” 1978, nr 12.
  Google Scholar

Głowiński Michał, Literatura wobec nowomowy, w: tenże, Nowomowa i ciągi dalsze. Szkice dawne i nowe, Kraków 2009, s. 76-77, 79-80.
  Google Scholar

Hendrykowski Marek, Sztuka reżyserii: rozmowa z Agnieszką Holland, w: Debiuty polskiego kina, red. M. Hendrykowski, Konin 1998, s. 249-250.
  Google Scholar

Holland Agnieszka „Kino” 1978, nr 7 (ankieta redakcyjna).
  Google Scholar

Holland Agnieszka, Blisko życia, „Kino” 1978, nr 1.
  Google Scholar

Holland Agnieszka, w: S. Zawiśliński, Kieślowski. Życie po życiu. Pamięć, Warszawa 2007, s. 164.
  Google Scholar

Ingarden Roman, Wykłady z etyki, Warszawa 1989, s. 288, 337-338.
  Google Scholar

Jankun-Dopartowa Mariola, Fałszywa inicjacja bohatera. Młode kino lat siedemdziesiątych wobec założeń programowych Młodej Kultury, w: Człowiek z ekranu. Z antropologii postaci filmowej, red. M. Jankun-Dopartowa, M. Przylipiak, Kraków 1996, s. 94, 99, 103, 106-107, 118.
  Google Scholar

Jankun-Dopartowa Mariola, Gorzkie kino Agnieszki Holland, Gdańsk 2000, s. 119, 136-137.
  Google Scholar

Jaworski Stanisław, Realizm, w: tenże, Podręczny słownik terminów literackich, Kraków 2007, s. 176.
  Google Scholar

Kieślowski Krzysztof, Funkcje filmu w telewizji i w kinie, „Kino” 1978, nr 1.
  Google Scholar

Kieślowski Krzysztof, w: S. Zawiśliński, Kieślowski. Życie po życiu. Pamięć, Warszawa 2007, s. 289.
  Google Scholar

Kijowski Andrzej, Dziennik, t. 2, Kraków 1998, s. 394.
DOI: https://doi.org/10.1049/ee.1998.0019   Google Scholar

Kornatowska Maria, Wodzireje i amatorzy, Warszawa 1990, s. 107-108, 115, 192, 204.
  Google Scholar

Kracauer Siegfried, Teoria filmu, tłum. W. Wertenstein, Gdańsk 2008, s. 344.
  Google Scholar

Lubelski Tadeusz, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Chorzów 2009, s. 369-374, 378-379.
  Google Scholar

Lukács György, Sztuka i prawda obiektywna, tłum. K. Krzemień-Ojak, w: Teoria badań literackich za granicą. Antologia, t. 2, cz. 4, Kraków 1986.
  Google Scholar

Lukács György, Teoria powieści, tłum. J. Goślicki, Warszawa 1968, s. 58, 66-67, 71-72, 76, 82, 146.
  Google Scholar

Mętrak Krzysztof, O czym mówi Dyrygent?, „Kino” 1980, nr 5.
  Google Scholar

Miczka Tadeusz, „Kino moralnego niepokoju”. Źródła i granice realizmu w polskim filmie fabularnym w latach 1976-1981, w: Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, red. A. Achtelik, J. Tambor, Katowice 2007, s. 191, 194, 197-198.
  Google Scholar

Mitosek Zofia, Realizm, w: Słownik literatury polskiej, red. A. Brodzka, M. Puchalska, M. Semczuk, A. Sobolewska, E. Szary-Matywiecka, Wrocław 1993, s. 916-917.
  Google Scholar

Wertenstein Wanda, Przyjaźń trudna jak życie, „Kino” 1979, nr 12.
  Google Scholar

Workowski Adam, Refleksje filozofa o kinie wartości, w: W stronę kina filozoficznego. Antologia, red. U. Tes, Kraków 2011, s. 23-24.
  Google Scholar

Zanussi Krzysztof, w: Spróbujmy określić styl… Rozmowa redakcyjna, „Kino” 1980, nr 8.
  Google Scholar


Published
2011-12-31


Maron, M. (2011) “The Head of Medusa – Or Realism of the Cinema Of Moral Anxiety”, Kwartalnik Filmowy, (75-76), pp. 122–148. doi: 10.36744/kf.2890.

Authors

Marcin Maron 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Maria Curie-Skłodowska Poland

Absolwent Wydziału Operator­skiego PWSFTviT w Łodzi, doktor nauk huma­nistycznych UJ, operator i filmoznawca. Autor monografii twórczości filmowej Wojciecha Je­rzego Hasa (Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, 2010). Współautor książki Zdjęcia - Jerzy Lipman, 2005. Adiunkt na Wy­dziale Artystycznym UMCS w Lublinie, gdzie wykłada fotografię. Jeden z wykładowców Aka­demii Polskiego Filmu zorganizowanej przez PISF. Interesuje się kinem polskim, kinem auto­rskim oraz związkami literatury, filozofii i filmu.



Statistics

Abstract views: 64
PDF downloads: 15


License

Copyright (c) 2011 Marcin Maron

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.