The Happy Filmmaker, or “Edison” From Somewhere on the Vistula
Joanna Stacewicz-Podlipska
kwartalnik.filmowy@ispan.plInstitute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)
Abstract
In the summer of 1926, during the outdoor summer sessions of Warsaw Academy of Fine Arts held in Kazimierz Dolny, an event, unprecedented in the history of Polish cinematography, took place. Tadeusz Pruszkowski, a charismatic professor from the legendary Warsaw Academy of Fine Arts, together with his students, made a film entitled The Happy Hanged Man, or California in Poland. The film crew had no previous experience in film making, and the camera and film were provided by the Ministry of Religious Affairs and Public Education. Pruszkowski was the operator, and his students played the lead characters, while the residents of Kazimierz helped as extras. While only a modest plot was planned, a feature length film was made. It was shown in 1926 at the “Splendid” cinema in Warsaw. The plot deals with a grotesque love story of young painters. Although the film was destroyed during the war, one can reconstruct the forgotten film from various reviews, memories and other dispersed information.
Keywords:
Tadeusz Pruszkowski, lost films, interwar periodReferences
„ABC”, 1 V 1932, nr 141, s. 4.
Google Scholar
„ABC”, 28 XI 1926, nr 65, s. 12.
DOI: https://doi.org/10.2307/3472636
Google Scholar
„ABC”, 8 XII 1926, nr 75, s. 12.
Google Scholar
„Comoedia”, 26 XII 1926, nr 35-36, s. 1.
DOI: https://doi.org/10.2307/2787321
Google Scholar
„Comoedia”, 30 I 1927, nr 5, s. 3.
Google Scholar
„Głos Prawdy”, 14 XII 1926, nr 151, s. 4.
Google Scholar
„Kalendarz Wiadomości Filmowych” 1927, s. 152.
Google Scholar
„Kino-Film”, 12 III 1927, nr 2, s. 4.
Google Scholar
„Kino-Film”, 12 III 1927, s. 3.
Google Scholar
„Kino-Film”, 5 III 1927, nr 1, s. 6.
Google Scholar
„Kino-Teatr”, 7 XI 1926, nr 6-7, s. 6.
Google Scholar
„Kurier Polski”, 16 XII 1926, nr 310, s. 9.
DOI: https://doi.org/10.1080/00358532608450259
Google Scholar
„Kurier Warszawski”, 10 XII 1926, nr 339, wyd. wieczorne, s. 1, 8.
Google Scholar
„Kurier Warszawski”, 15 XII 1926, nr 344, wyd. wieczorne, s. 7.
Google Scholar
„Muza X” 1926, nr 1, s. 15.
Google Scholar
„Robotnik”, 10 XII 1926, nr 339, s. 6.
DOI: https://doi.org/10.1148/6.4.339a
Google Scholar
„Wiadomości Literackie”, 26 XII 1926, nr 51/52, s. 6.
Google Scholar
Beylin Stefania, Na taśmie wspomnień, Warszawa 1962, s. 69-70.
Google Scholar
Breza Tadeusz, Oddać to malarzom i młodożeńcom, w: Kazimierz vel Kuzmir. Miasteczko różnych snów, Lublin 2006, s. 108.
Google Scholar
Brodzki J., I co z tego wyszło? „Muza X” 1926, nr 2, s. 8.
Google Scholar
Czerniszewski Waldemar, „Skrzydlata Polska” 1988, nr 50.
DOI: https://doi.org/10.1016/0049-3848(88)90227-7
Google Scholar
Kamiński Ireneusz J., Kazimierz nad Wisłą, Warszawa 1983, s. 145.
Google Scholar
Kamiński Zgmunt, Dzieje życia w pogoni za sztuką, Warszawa 1975, s. 82, 170.
Google Scholar
Kucharski Stanisław, Wspomnienie o Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie, „Rocznik Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie”, 3/1973, s. 131.
Google Scholar
Kuncewiczowa Maria, Burmistrzować czy malować, „Kurier Bałtycki” 1938, przedruk w: Kuncewiczowa Maria, Dwa księżyce, Warszawa 1986, s. 136.
Google Scholar
Kuncewiczowa Maria, Fantomy, Warszawa 1971, s. 83, 102.
Google Scholar
Kuncewiczowa Maria, Rezerwat dzikości, w: Kazimierz vel Kuzmir. Miasteczko różnych snów, Lublin 2006, s. 118.
Google Scholar
Lorentowicz Irena, Lato Prusza, „Tygodniowy Przegląd Literacki Koła Pisarzy z Polski”, Nowy Jork, 10 IX 1942, nr 37, s. 4-5.
Google Scholar
Lorentowicz Irena, Oczarowania, Warszawa 1972, s. 5, 36, 48.
Google Scholar
Lorentowicz Irena, Pruszkowski i my, „Przegląd Artystyczny” 1973, nr 4, s. 31.
Google Scholar
Ostrowska-Grabska Halina, Bric a brac 1848-1939, Warszawa 1978, s. 258.
Google Scholar
Piekarski Maciej, W gościnie u Teresy Roszkowskiej, „Stolica” 1983, nr 28, s. 5.
Google Scholar
Pruszkowski Stefan, Szczęśliwy wisielec, czyli Kalifornia w Polsce, „Film” 1988, 23 października, nr 43, s. 11.
Google Scholar
Pruszkowski Tadeusz, Jak robiłem swój pierwszy film, „Muza X” 1926, nr 2, s. 6, 7.
Google Scholar
Pruszkowski Tadeusz, Malarz o kinematografie, „Ekran i Scena” 1926, grudzień, nr 14, s. 8.
Google Scholar
Rudnicki Adolf, Lato, w: Kazimierz vel Kuzmir. Miasteczko różnych snów, Lublin 2006, s. 247.
Google Scholar
Rutkowski Szczęsny, Tadeusz Pruszkowski, „Sztuki Piękne”, Kraków X 1927 – IX 1928, r. IV, s. 5.
Google Scholar
Starska Anna, Niezapomniane lata trzydzieste, „Brulion Kazimierski” 2004, nr 5, s. 28.
Google Scholar
Topolski Feliks, Tadeusz Pruszkowski, w: Straty kultury polskiej 1939-1944, red. A. Ordęga, T. Terlecki, t. II, Glasgow 1945, s. 141, 399, 401, 405, 407, 414.
Google Scholar
Winawer Bruno, Scenariusz bez tytułu, „Muza X” 1926, nr 2, s. 10.
Google Scholar
Zamoyski Jan, Łukaszowcy, Warszawa 1989, s. 72.
Google Scholar
Authors
Joanna Stacewicz-Podlipskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences Poland
Absolwentka historii sztuki UW, obecnie na studiach doktoranckich w Instytucie Sztuki PAN, gdzie zajmuje się twórczością Teresy Roszkowskiej. Interesuje się historią polskiej scenografii teatralnej i filmowej.
Statistics
Abstract views: 44PDF downloads: 10
License
Copyright (c) 2010 Joanna Stacewicz-Podlipska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Joanna Stacewicz-Podlipska, “You Never Know in Film...” – Teresa Roszkowska’s Battle for a Film Frame , Kwartalnik Filmowy: No. 74 (2011): Film Objects