The Happy Filmmaker, or “Edison” From Somewhere on the Vistula

Joanna Stacewicz-Podlipska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)

Abstract

In the summer of 1926, during the outdoor summer sessions of Warsaw Academy of Fine Arts held in Kazimierz Dolny, an event, unprecedented in the history of Polish cinematography, took place. Tadeusz Pruszkowski, a charismatic professor from the legendary Warsaw Academy of Fine Arts, together with his students, made a film entitled The Happy Hanged Man, or California in Poland. The film crew had no previous experience in film making, and the camera and film were provided by the Ministry of Religious Affairs and Public Education. Pruszkowski was the operator, and his students played the lead characters, while the residents of Kazimierz helped as extras. While only a modest plot was planned, a feature length film was made. It was shown in 1926 at the “Splendid” cinema in Warsaw. The plot deals with a grotesque love story of young painters. Although the film was destroyed during the war, one can reconstruct the forgotten film from various reviews, memories and other dispersed information.


Keywords:

Tadeusz Pruszkowski, lost films, interwar period

„ABC”, 1 V 1932, nr 141, s. 4.
  Google Scholar

„ABC”, 28 XI 1926, nr 65, s. 12.
DOI: https://doi.org/10.2307/3472636   Google Scholar

„ABC”, 8 XII 1926, nr 75, s. 12.
  Google Scholar

„Comoedia”, 26 XII 1926, nr 35-36, s. 1.
DOI: https://doi.org/10.2307/2787321   Google Scholar

„Comoedia”, 30 I 1927, nr 5, s. 3.
  Google Scholar

„Głos Prawdy”, 14 XII 1926, nr 151, s. 4.
  Google Scholar

„Kalendarz Wiadomości Filmowych” 1927, s. 152.
  Google Scholar

„Kino-Film”, 12 III 1927, nr 2, s. 4.
  Google Scholar

„Kino-Film”, 12 III 1927, s. 3.
  Google Scholar

„Kino-Film”, 5 III 1927, nr 1, s. 6.
  Google Scholar

„Kino-Teatr”, 7 XI 1926, nr 6-7, s. 6.
  Google Scholar

„Kurier Polski”, 16 XII 1926, nr 310, s. 9.
DOI: https://doi.org/10.1080/00358532608450259   Google Scholar

„Kurier Warszawski”, 10 XII 1926, nr 339, wyd. wieczorne, s. 1, 8.
  Google Scholar

„Kurier Warszawski”, 15 XII 1926, nr 344, wyd. wieczorne, s. 7.
  Google Scholar

„Muza X” 1926, nr 1, s. 15.
  Google Scholar

„Robotnik”, 10 XII 1926, nr 339, s. 6.
DOI: https://doi.org/10.1148/6.4.339a   Google Scholar

„Wiadomości Literackie”, 26 XII 1926, nr 51/52, s. 6.
  Google Scholar

Beylin Stefania, Na taśmie wspomnień, Warszawa 1962, s. 69-70.
  Google Scholar

Breza Tadeusz, Oddać to malarzom i młodożeńcom, w: Kazimierz vel Kuzmir. Miasteczko różnych snów, Lublin 2006, s. 108.
  Google Scholar

Brodzki J., I co z tego wyszło? „Muza X” 1926, nr 2, s. 8.
  Google Scholar

Czerniszewski Waldemar, „Skrzydlata Polska” 1988, nr 50.
DOI: https://doi.org/10.1016/0049-3848(88)90227-7   Google Scholar

Kamiński Ireneusz J., Kazimierz nad Wisłą, Warszawa 1983, s. 145.
  Google Scholar

Kamiński Zgmunt, Dzieje życia w pogoni za sztuką, Warszawa 1975, s. 82, 170.
  Google Scholar

Kucharski Stanisław, Wspomnienie o Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie, „Rocznik Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie”, 3/1973, s. 131.
  Google Scholar

Kuncewiczowa Maria, Burmistrzować czy malować, „Kurier Bałtycki” 1938, przedruk w: Kuncewiczowa Maria, Dwa księżyce, Warszawa 1986, s. 136.
  Google Scholar

Kuncewiczowa Maria, Fantomy, Warszawa 1971, s. 83, 102.
  Google Scholar

Kuncewiczowa Maria, Rezerwat dzikości, w: Kazimierz vel Kuzmir. Miasteczko różnych snów, Lublin 2006, s. 118.
  Google Scholar

Lorentowicz Irena, Lato Prusza, „Tygodniowy Przegląd Literacki Koła Pisarzy z Polski”, Nowy Jork, 10 IX 1942, nr 37, s. 4-5.
  Google Scholar

Lorentowicz Irena, Oczarowania, Warszawa 1972, s. 5, 36, 48.
  Google Scholar

Lorentowicz Irena, Pruszkowski i my, „Przegląd Artystyczny” 1973, nr 4, s. 31.
  Google Scholar

Ostrowska-Grabska Halina, Bric a brac 1848-1939, Warszawa 1978, s. 258.
  Google Scholar

Piekarski Maciej, W gościnie u Teresy Roszkowskiej, „Stolica” 1983, nr 28, s. 5.
  Google Scholar

Pruszkowski Stefan, Szczęśliwy wisielec, czyli Kalifornia w Polsce, „Film” 1988, 23 października, nr 43, s. 11.
  Google Scholar

Pruszkowski Tadeusz, Jak robiłem swój pierwszy film, „Muza X” 1926, nr 2, s. 6, 7.
  Google Scholar

Pruszkowski Tadeusz, Malarz o kinematografie, „Ekran i Scena” 1926, grudzień, nr 14, s. 8.
  Google Scholar

Rudnicki Adolf, Lato, w: Kazimierz vel Kuzmir. Miasteczko różnych snów, Lublin 2006, s. 247.
  Google Scholar

Rutkowski Szczęsny, Tadeusz Pruszkowski, „Sztuki Piękne”, Kraków X 1927 – IX 1928, r. IV, s. 5.
  Google Scholar

Starska Anna, Niezapomniane lata trzydzieste, „Brulion Kazimierski” 2004, nr 5, s. 28.
  Google Scholar

Topolski Feliks, Tadeusz Pruszkowski, w: Straty kultury polskiej 1939-1944, red. A. Ordęga, T. Terlecki, t. II, Glasgow 1945, s. 141, 399, 401, 405, 407, 414.
  Google Scholar

Winawer Bruno, Scenariusz bez tytułu, „Muza X” 1926, nr 2, s. 10.
  Google Scholar

Zamoyski Jan, Łukaszowcy, Warszawa 1989, s. 72.
  Google Scholar


Published
2010-12-31

Cited by

Stacewicz-Podlipska, J. (2010) “The Happy Filmmaker, or ‘Edison’ From Somewhere on the Vistula”, Kwartalnik Filmowy, (71-72), pp. 291–305. doi: 10.36744/kf.3033.

Authors

Joanna Stacewicz-Podlipska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences Poland

Absolwentka his­torii sztuki UW, obecnie na studiach doktoran­ckich w Instytucie Sztuki PAN, gdzie zajmuje się twórczością Teresy Roszkowskiej. Interesuje się historią polskiej scenografii teatralnej i filmowej.



Statistics

Abstract views: 44
PDF downloads: 10


License

Copyright (c) 2010 Joanna Stacewicz-Podlipska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.