Living Memorials: Memory and Forgetting in the Film “Gyumri”

Sławomir Sikora

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw (Poland)

Abstract

At least 25 thousand people lost their lives in 1988, when a massive earthquake hit Gyumri, a city in Armenia. One third of the victims were children. In her film Jana Sevciikovä attempts to show how this traumatic event is remembered. This film in not only an attempt to reconstruct the flow of the events - it chronicles the sequence of events using film and photography, it also shows how the events are remembered and how this memory is a part of contemporary consciousness of people who survived, and people who were affected indirectly by what happened, for example the children born after the tragedy, and after their siblings’ death. This is how Sevciikovä also deals with post traumatic memories.



Keywords:

Jana Ševčíková, memory, trauma, Armenia

Ankersmit Frank, Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, red. E. Domańska, Universitas, Kraków 2004.
  Google Scholar

Augé Marc, Formy zapomnienia, tłum. A. Turczyn, wstęp M. Pomorski, Universitas, Kraków 2009.
  Google Scholar

Barthes Roland, Camera lucida. Refleksje o fotografii, tłum. E. Modzelewska-Sikora, „Kino” 1992, nr 3, s. 38.
  Google Scholar

Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. J. Trznadel, Wydawnictwo KR, Warszawa 1995, s. 36.
  Google Scholar

Bennett Jill, The Aesthetics of Sense-memory. Theorising trauma through the visual arts, w: Memory Cultures. Memory, Subjectivity and Recognition, red. S. Radstone, K. Hodgkin, Transaction Publishers, New Brunswick – London 2006 (2003), s. 27.
  Google Scholar

Gadamer Hans-Georg, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. B. Baran, Inter Esse, Kraków 1993.
  Google Scholar

Garibova Jala, Betty Blair, History in a Nutshell. 20th Century Personal Naming Practices in Azerbaijan, „Azarbaidjan International” 1996, nr 4.3, http://azer.com/aiweb/categories/magazine/43_folder/43_articles/43_names.html [dostęp: 18.01.2010].
  Google Scholar

Hastrup Kirsten, Przedstawianie przeszłości. Uwagi na temat mitu i historii, tłum. S. Sikora, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1997, nr 1-2.
  Google Scholar

Kristeva Julia, Nerval, „El Desdichado”, w: taż, Czarne słońce. Depresja i melancholia, tłum. M. P. Markowki, R. Ryziński, Universitas, Kraków 2007, s. 150.
  Google Scholar

Leeuw Gerardus van der, Święta gra, tłum. Z. Benedyktowicz, S. Sikora, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1991, nr 3-4.
  Google Scholar

Łotman Jurij, Borys Uspienski, Mit – imię – kultura, w: B. Uspienski, Historia i semiotyka, tłum. i przedm. B. Żyłko, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1998.
  Google Scholar

Markowski Michał Paweł, O reprezentacji, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz, Universitas, Kraków 2006, s. 289.
  Google Scholar

Nora Pierre, Between Memory and History: Les Lieux de Memoire, „Representations” 1989, nr 26.
DOI: https://doi.org/10.2307/2928520   Google Scholar

Platon, Fajdros, tłum. W. Witwicki, PWN, Warszawa 1958.
  Google Scholar

Tuner Victor, Teatr codzienności, codzienność w teatrze, tłum. P. Skurowski, „Dialog” 1988, nr 9, s. 97.
  Google Scholar

Willis Anne-Marie, Photography and Film. Figures in/of History, w: Fields of Vision. Essays in Film Studies, Visual Anthropology and Photography, red. L. Devereaux, R. Hillman, University of California Press, Berkeley – Los Angeles – London 1995, s. 80.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520914704-007   Google Scholar

Yates Frances Amelia, Sztuka pamięci, tłum. W. Radwański, posł. L. Szczucki, PIW, Warszawa 1977.
  Google Scholar

Żakowski Jacek, Epoka upamiętniania. Rozmowa z Pierrem Nora, w: J. Żakowski, Rewanż pamięci, Sic!, Warszawa 2002.
  Google Scholar


Published
2010-03-31

Cited by

Sikora, S. (2010) “Living Memorials: Memory and Forgetting in the Film ‘Gyumri’”, Kwartalnik Filmowy, (69), pp. 121–130. doi: 10.36744/kf.3080.

Authors

Sławomir Sikora 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw Poland

Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej (UW), gdzie prowadzi zajęcia z zakresu antropologii wizualnej i refle­ksyjnej. Autor książki Fotografia. Między do­kumentem a symbolem (2004). Publikował m. in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu”, „Latarniku”. Tłumacz lub współtłumacz książek J. Bergera, O patrzeniu (1999), C. Geertza, Dzieło i życie. Antropolog jako autor (2000), J. Clifforda, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczną etnografią, literaturą i sztuką (2000).



Statistics

Abstract views: 121
PDF downloads: 25


License

Copyright (c) 2010 Sławomir Sikora

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.


Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>