Living Memorials: Memory and Forgetting in the Film “Gyumri”
Abstract
At least 25 thousand people lost their lives in 1988, when a massive earthquake hit Gyumri, a city in Armenia. One third of the victims were children. In her film Jana Sevciikovä attempts to show how this traumatic event is remembered. This film in not only an attempt to reconstruct the flow of the events - it chronicles the sequence of events using film and photography, it also shows how the events are remembered and how this memory is a part of contemporary consciousness of people who survived, and people who were affected indirectly by what happened, for example the children born after the tragedy, and after their siblings’ death. This is how Sevciikovä also deals with post traumatic memories.
Keywords:
Jana Ševčíková, memory, trauma, ArmeniaReferences
Ankersmit Frank, Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, red. E. Domańska, Universitas, Kraków 2004.
Google Scholar
Augé Marc, Formy zapomnienia, tłum. A. Turczyn, wstęp M. Pomorski, Universitas, Kraków 2009.
Google Scholar
Barthes Roland, Camera lucida. Refleksje o fotografii, tłum. E. Modzelewska-Sikora, „Kino” 1992, nr 3, s. 38.
Google Scholar
Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. J. Trznadel, Wydawnictwo KR, Warszawa 1995, s. 36.
Google Scholar
Bennett Jill, The Aesthetics of Sense-memory. Theorising trauma through the visual arts, w: Memory Cultures. Memory, Subjectivity and Recognition, red. S. Radstone, K. Hodgkin, Transaction Publishers, New Brunswick – London 2006 (2003), s. 27.
Google Scholar
Gadamer Hans-Georg, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. B. Baran, Inter Esse, Kraków 1993.
Google Scholar
Garibova Jala, Betty Blair, History in a Nutshell. 20th Century Personal Naming Practices in Azerbaijan, „Azarbaidjan International” 1996, nr 4.3, http://azer.com/aiweb/categories/magazine/43_folder/43_articles/43_names.html [dostęp: 18.01.2010].
Google Scholar
Hastrup Kirsten, Przedstawianie przeszłości. Uwagi na temat mitu i historii, tłum. S. Sikora, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1997, nr 1-2.
Google Scholar
Kristeva Julia, Nerval, „El Desdichado”, w: taż, Czarne słońce. Depresja i melancholia, tłum. M. P. Markowki, R. Ryziński, Universitas, Kraków 2007, s. 150.
Google Scholar
Leeuw Gerardus van der, Święta gra, tłum. Z. Benedyktowicz, S. Sikora, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1991, nr 3-4.
Google Scholar
Łotman Jurij, Borys Uspienski, Mit – imię – kultura, w: B. Uspienski, Historia i semiotyka, tłum. i przedm. B. Żyłko, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1998.
Google Scholar
Markowski Michał Paweł, O reprezentacji, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz, Universitas, Kraków 2006, s. 289.
Google Scholar
Nora Pierre, Between Memory and History: Les Lieux de Memoire, „Representations” 1989, nr 26.
DOI: https://doi.org/10.2307/2928520
Google Scholar
Platon, Fajdros, tłum. W. Witwicki, PWN, Warszawa 1958.
Google Scholar
Tuner Victor, Teatr codzienności, codzienność w teatrze, tłum. P. Skurowski, „Dialog” 1988, nr 9, s. 97.
Google Scholar
Willis Anne-Marie, Photography and Film. Figures in/of History, w: Fields of Vision. Essays in Film Studies, Visual Anthropology and Photography, red. L. Devereaux, R. Hillman, University of California Press, Berkeley – Los Angeles – London 1995, s. 80.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520914704-007
Google Scholar
Yates Frances Amelia, Sztuka pamięci, tłum. W. Radwański, posł. L. Szczucki, PIW, Warszawa 1977.
Google Scholar
Żakowski Jacek, Epoka upamiętniania. Rozmowa z Pierrem Nora, w: J. Żakowski, Rewanż pamięci, Sic!, Warszawa 2002.
Google Scholar
Authors
Sławomir Sikorakwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw Poland
Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej (UW), gdzie prowadzi zajęcia z zakresu antropologii wizualnej i refleksyjnej. Autor książki Fotografia. Między dokumentem a symbolem (2004). Publikował m. in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu”, „Latarniku”. Tłumacz lub współtłumacz książek J. Bergera, O patrzeniu (1999), C. Geertza, Dzieło i życie. Antropolog jako autor (2000), J. Clifforda, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczną etnografią, literaturą i sztuką (2000).
Statistics
Abstract views: 121PDF downloads: 25
License
Copyright (c) 2010 Sławomir Sikora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Sławomir Sikora, “Nie sądzić” and “Wielki strach”: Two Short but Important Films , Kwartalnik Filmowy: No. 112 (2020): Polish Documentary, Polish Animation
- Sławomir Sikora, Beyond Form and Content: Towards Materiality , Kwartalnik Filmowy: No. 115 (2021): Form Film, Content Film
- Sławomir Sikora, Rouch and His Gang on the Paths of Decolonization , Kwartalnik Filmowy: No. 128 (2024): Decolonizing Film Discourses
- Sławomir Sikora, Michael Haneke’s “Love” From Another Angle: Aporia of Corporeality , Kwartalnik Filmowy: No. 83-84 (2013): Body in Film
- Sławomir Sikora, Michael Haneke’s “Cache” (“Hidden”) as an Experimental Performative “Documentary” , Kwartalnik Filmowy: No. 82 (2013): Experiment: Film and Audiovisual Arts
- Sławomir Sikora, Avant-Garde and Tradition in the Shadow of Terrorism: Transcultural Cinema of Leonard Retel Helmrich , Kwartalnik Filmowy: No. 70 (2010): Avant-Garde and Film
- Sławomir Sikora, Coloured Threads: “The Stitches Speak” , Kwartalnik Filmowy: No. 74 (2011): Film Objects
- Sławomir Sikora, Polish Wedding AD 1968 With a Gray Man in the Background: Performing History in “Hear My Cry” , Kwartalnik Filmowy: No. 100 (2017): On Celebrating
- Sławomir Sikora, Dennis O’Rourke’s “Cannibal Tours” – Does Observational Film Need to Be Realistic? , Kwartalnik Filmowy: No. 75-76 (2011): Faces of Reality
- Sławomir Sikora, A Double Portrait: The Image of Depression , Kwartalnik Filmowy: No. 66 (2009): Bad Taste Cinema – Good Taste Cinema