Body/Flesh/Corporeality – the Physical Matter in Małgorzata Szumowska’s Work

Magdalena Podsiadło-Kwiecień

magdalena.podsiadlo-kwiecien@uj.edu.pl
Jagiellonian University (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-3641-964X

Abstract

One of the main recurring themes in Małgorzata Szumowska’s work is the body shown subjectively as a constitutive element of identity, and objectively as a target of medical procedures, fragmentation, decomposition, autopsy. The director’s attention to the materiality of the body and her pointing at how it is intertwined with physical matter that has its own dynamics and agency encourage us to examine her selected works from the perspective of new materialism represented by Karen Barad, Rosi Braidotti and Roberto Esposito, among others.


Keywords:

new materialism, body, flesh, matter, Małgorzata Szumowska

Bakke, M. (2000). Ciało otwarte. Filozoficzne reinterpretacje kulturowych wizji cielesności. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii.
  Google Scholar

Bakke, M. (2010). Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
  Google Scholar

Bednarek, J., Maliński, J. (2018). Od redakcji. W: R. Dolphijn, I. van der Tuin (red.), Nowy materializm. Wywiady i kartografie (wyd. 1, ss. 5-8). Gdańsk − Poznań − Warszawa: Fundacja Machina Myśli.
  Google Scholar

Brach-Czaina, J. (1999). Szczeliny istnienia. Kraków: Wydawnictwo eFKa.
  Google Scholar

Braidotti, R. (2014). Po człowieku (tłum. J. Bednarek, A. Kowalczyk). Warszawa: PWN. (Publikacja oryginału: 2013).
  Google Scholar

Burzyk, M., Sawczyński, P. (2013). Wspólnota, immunizacja, życie – o filozofii politycznej Roberta Esposita. Politeja, 23, ss. 5-27.
DOI: https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.23.01   Google Scholar

Campbell, T. (2013). Immunizacja jako paradygmat nowoczesności. Z Robertem Espositem rozmawia Timothy Campbell. Politeja, 23, ss. 29-39.
  Google Scholar

Dolphijn, R., van der Tuin, I. (2018). Rozdział 3. Wywiad z Karen Barad (tłum. J. Czajka). W: R. Dolphijn, I. van der Tuin, Nowy materializm. Wywiady i kartografie (wyd. 1, ss. 41-58). Gdańsk − Poznań − Warszawa: Fundacja Machina Myśli.
  Google Scholar

Garrard, G. (2004). Ecocriticism. London – New York: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203644843   Google Scholar

Hyży, E. (2017). Dzielenie się światem. Nowy feministyczny realizm w ujęciu Karen Barad. W: E. Hyży (red.), Feministyczne konteksty. Multidyscyplinarnie (wyd. 1, ss. 57-79). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  Google Scholar

Kristeva, J. (2007). Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie (tłum. M. Falski). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (Publikacja oryginału: 1982).
  Google Scholar

Krueger, J. (2015). At Home in and Beyond Our Skin: Posthuman Embodiment in Film and Television. W: M. Hauskeller, C. D. Carbonell, T. D. Philbeck (red.), The Palgrave Handbook of Posthumanism in Film and Television (ss. 172-181). London: Palgrave Macmillan.
  Google Scholar

Kubisiowa, K. (2015). Śmierć i co potem... (z M. Szumowską rozm. K. Kubisiowa). Tygodnik Powszechny, 11, ss. 54-56.
  Google Scholar

Manea, T. (2015). Our Posthuman Skin Condition. W: M. Hauskeller, C. D. Carbonell, T. D. Philbeck (red.), The Palgrave Handbook of Posthumanism in Film and Television (ss. 289-298). London: Palgrave Macmillan.
  Google Scholar

Marzec, A. (2012). Obrazoburcze ciało. Cielesność jako miejsce subwersji i oporu. W: T. Rachwał, K. Więckowska (red.), (Nad)użycia ciała w kulturze (ss. 47-64). Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
  Google Scholar

Merleau-Ponty, M. (1996). Widzialne i niewidzialne (tłum. I. Lorenc). Warszawa: Fundacja Aletheia. (Publikacja oryginału: 1964).
  Google Scholar

Nader, L. (2014). Afektywna historia sztuki. Teksty Drugie, 1, ss. 14-40.
  Google Scholar

Nycz, R. (2014). Afektywne manifesty. Teksty Drugie, 1, ss. 9-13.
  Google Scholar

Wiśniewska, A. (2012). Szumowska. Kino to szkoła przetrwania. Rozmawia Agnieszka Wiśniewska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyka Polityczna.
  Google Scholar


Published
2020-11-13

Cited by

Podsiadło-Kwiecień, M. (2020) “Body/Flesh/Corporeality – the Physical Matter in Małgorzata Szumowska’s Work”, Kwartalnik Filmowy, (111), pp. 23–38. doi: 10.36744/kf.408.

Authors

Magdalena Podsiadło-Kwiecień 
magdalena.podsiadlo-kwiecien@uj.edu.pl
Jagiellonian University Poland
https://orcid.org/0000-0003-3641-964X

Graduate in Polish Philology and Film Studies at the Jagiellonian University; she works as Assistant Professor at the Department of Polish Film History of the Institute of Audiovisual Arts, Jagiellonian University. She authored the book Autobiografizm filmowy jako ślad podmiotowej egzystencji [Autobiographism in Cinema as a Trace of Individual Existence) (2013) and co-edited the volumes Kino polskie jako kino transnarodowe [Polish Cinema as a Transnational Cinema] (2017) and Przygoda kina [Cinema as Adventure] (2019). She published in the journals Kwartalnik Filmowy and Kultura i Historia, and in collective volumes.



Statistics

Abstract views: 388
PDF downloads: 424


License

Copyright (c) 2020 Magdalena Podsiadło-Kwiecień

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.