“Dokument”, “We Have One Heart”, “Papa”: Lost Fathers, Documentary, Animation and Autobiography
Agnieszka Powierska
agnieszka.powierska@gmail.comState Vocational University in Włocławek (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-3879-9033
Abstract
The article discusses three short films created on the border of documentary and animation by filmmakers of the young generation, telling the stories of complicated child-father relationships: Dokument (A Documentary Film, 2015) by Marcin Podolec, We Have One Heart by Katarzyna Warzecha (2020) and Papa by Maryia Yakimovich (2020). In her considerations of the animated documentary, the author refers to Anabelle Honess Roe’s work, as well as to Polish studies on this film form. Taking into account the arguments of Polish researchers, the author proposes a definition drawing, i.a., on Philippe Lejeune’s category of the referential pact. The author conducts a formalistic analysis of the films, examining the similarities between them. In the first part, in reference to the remarks of Katarzyna Mąka-Malatyńska and Michał Piepiórka on the meaning of factual materials in animated documentaries, she examines the use of family mementos in the analysed works. Then she discusses the use of autobiographical conventions. The impact of these productions results from the fruitful combination of documentary conventions, a subjective perspective, and creative formal solutions.
Keywords:
animation, documentary, animated documentary, animadoc, photographyReferences
Altman, R. (2012). Gatunki filmowe (tłum. M. Zawadzka). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Chrobak, D. (2009). Sukces kwadratury koła. Dwutygodnik.com. https://www.dwutygodnik.com/artykul/82-sukceskwadratury-kola.html
Google Scholar
Czapliński, P. (2019). Gatunek orientacyjny. Reportaż polski na przełomie XX i XXI wieku. Teksty Drugie, (6), ss. 19-41. https://doi.org/10.18318/td.2019.6.2
Google Scholar
Driessen, K. (2007, 18 listopada). Animated documentaries. IDFA. https://www.idfa.nl/en/article/65671/animatiedocumentaires
Google Scholar
Giżycki, M. (2018). Animowany dokument. Nowy gatunek czy chwyt marketingowy?. Kwartalnik Filmowy, (101-102), ss. 300-306.
Google Scholar
Haratyk, P., Sitek, G. (2018). „Found footage” jako kino odnowy znaczenia „home movies” w filmach „A Song of Air” i „Sea In The Blood”. Kwartalnik Filmowy, (104), ss. 178-192.
Google Scholar
Hendrykowski, M. (2017). Animacja jako dokument. Dokument jako animacja. Wokół poetyki i antropologii ruchomych obrazów. W: M. Kozubek, T. Szczepański (red.), Polska animacja w XXI wieku (wyd. 1, ss. 105-137), Łódź: Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT.
Google Scholar
Hirsch, M. (2011). Pokolenie postpamięci (tłum. M. Borowski, M. Sugiera). Didaskalia, (105), ss. 28-36.
Google Scholar
Honess Roe, A. (2013). Animated documentary. Basingstoke – New York: Palgrave Macmillan.
Google Scholar
Honess Roe, A. (2013). Nieobecność, nadmiar i rozwinięcie epistemologiczne: w poszukiwaniu ram badawczych dla dokumentu animowanego. Panoptikum, 12, ss. 27-45.
Google Scholar
Jazdon, M., Mąka-Malatyńska, K. (2011). Wstęp. W: M. Jazdon, K. Mąka-Malatyńska (red.), Zobaczyć siebie: polski film dokumentalny przełomu wieków (wyd. 1, ss. 5-7). Poznań: Centrum Kultury Zamek.
Google Scholar
Koschany, R. (2017). Co to jest dokument i czy pytanie to ma jakiekolwiek znaczenie? (Na marginesie „Pięciu nieczystych zagrań” Larsa von Triera i Jørgena Letha). Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 21 (30), ss. 5-15.
Google Scholar
Kozubek, M. (2007). (Auto)terapeutyczny wymiar „rodzinnych” filmów Marcina Koszałki. Kwartalnik Filmowy, (73), ss. 53-62.
Google Scholar
Kurz, I. (2009). Wściekłe psy pamięci. Dwutygodnik.com. https://www.dwutygodnik.com/artykul/15-wsciekle-psypamieci.html
Google Scholar
Lejeune, P. (1975). Pakt autobiograficzny. Teksty, 5, ss. 31-49.
Google Scholar
Łaguna-Raszkiewicz, K. (2016). Fotografia rodzinna jako źródło postpamięci. Pedagogika Społeczna, 1 (59), ss. 155-164.
Google Scholar
Mąka-Malatyńska, K. (2005). Nowa szkoła polskiego dokumentu. Rozmowa z Marcelem Łozińskim. W: M. Hendrykowka (red.), Klucze do rzeczywistości. Szkice i rozmowy o polskim filmie dokumentalnym po roku 1989 (ss. 207-215). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Mąka-Malatyńska, K. (2017). Wyprawa do krainy prawdopodobieństwa – o dokumentach animowanych Marcina Podolca. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 20 (29), ss. 289-300.
Google Scholar
Mąka-Malatyńska, K. (2017). Żart, impresja, dokument. Animacje z Łódzkiej Szkoły Filmowej po 2000 roku. W: M. Kozubek, T. Szczepański (red.), Polska animacja w XXI wieku (ss. 105-137). Łódź: Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT.
Google Scholar
Piechota, G., Wójcik, J. (red.) (2008). List do ojca. Warszawa: Agora SA.
Google Scholar
Piepiórka, M. (2017). „Droga na drugą stronę”: od kino-oka do kina-pędzla i jeszcze dalej. W: M. Kozubek, T. Szczepański (red.), Polska animacja w XXI wieku (ss. 105-137). Łódź: Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT.
Google Scholar
Podolec, M. (2017). Animacja w filmie dokumentalnym. W: K. Mąka-Malatyńska (red.), Od obserwacji do animacji. Autorzy o kinie dokumentalnym (ss. 137-159). Łódź: Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT.
Google Scholar
Przylipiak, M. (2004). Poetyka kina dokumentalnego (wyd. 2 rozsz. i popr.). Gdańsk-Słupsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Pstrągowski T. (2016, 29 lipca). Wzruszająca nagość. WP. https://ksiazki.wp.pl/wzruszajaca-nagosc-6145960260147329a?c=96&nil=&src01=6a4c8.
Google Scholar
Sitkiewicz, P. (2009). Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Tabaszewska, J. (2019). Forma i fakt. Wyzwania współczesnego reportażu. Teksty Drugie, 6, ss. 9-18. https://doi.org/10.18318/td.2019.6.1
Google Scholar
Tabaszewska, J. (2019). Na granicy faktu. Kategoria faction w badaniach nad współczesnymi biografiami. Teksty Drugie, (1), ss. 61-79. https://doi.org/10.18318/td.2019.1.5
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2019.1.5
Google Scholar
Trzebiński, J. (2002). Narracyjne konstruowanie rzeczywistości. W: J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata (ss. 17-42). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Zajas, P. (2009). O naturze pośledniego owada. Nowa propozycja badań nad literaturą. Teksty Drugie, (5), ss. 40-55.
Google Scholar
Authors
Agnieszka Powierskaagnieszka.powierska@gmail.com
State Vocational University in Włocławek Poland
https://orcid.org/0000-0003-3879-9033
Graduate of art history and film studies at Adam Mickiewicz University in Poznań, film educator, university lecturer. In 2019, she defended the doctoral dissertation Dokument animowany/animacja dokumentalna – poszerzanie granic filmowych narracji niefikcjonalnych. [Animated Documentary/Documentary Animation – Expanding the Boundaries of Non-fictional Film Narratives].
Statistics
Abstract views: 554PDF downloads: 424
License
Copyright (c) 2020 Agnieszka Powierska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.