Scena ekranu – postrzeganie filmowej i elektronicznej „obecności”
Vivian Sobchack
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniwersytet Kalifornijski w Los Angeles (Stany Zjednoczone)
Abstrakt
Sobchack analizuje trzy technologie, formy i instytucje reprezentacji wizualnej: fotograficzną, kinową i elektroniczną. Każda z nich oznaczała percepcyjną rewolucję w dziedzinie kultury i podmiotu (realizm, modernizm i postmodernizm). Elektronika, w przeciwieństwie do fotografii i kina, semiotycznie stanowi system symulacji, który generuje „kopie” pozbawione „oryginalnego” źródła. Sprzyja pewnym rodzajom narracji, w których zarówno przyczynowość, jak i celowe działanie są zbędne. Przestrzeń elektroniczna de-materializuje się; elektroniczna obecność nie ma ani punktu widzenia, ani sytuacji wizualnej, jakiej doświadczamy w fotografii i kinie. Reprezentacja elektroniczna trywializuje i dewaluuje, zaprzeczając swojej cielesnej obecności, a światu odmawiając jego wymiarów.
- Tekst jest tłumaczeniem rozdziału Vivian Sobchack The Scene of the Screen: Envisioning Cinematic and Electronic „Presence” z antologii Materialities of Communication, red. Hans Ulrich Gumbrecht, Karl Ludwig Pfeiffer, Stanford University Press, Stanford 1994. © 1994 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University.
Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.
Słowa kluczowe:
reprezentacja wizualna, przestrzeń elektroniczna, reprezentacja elektronicznaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Vivian Sobchackkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kalifornijski w Los Angeles Stany Zjednoczone
Profesor w School of Theater, Film and Television w Illinois University w Carbondale i UCLA (USA). Zajmuje się filmem klasycznym i współczesnym, teorią mediów w kontekście filozoficznym i fenomenologicznym, a także historiografią i badaniami nad kulturą. Prezes Towarzystwa Badań Filmoznawczych, członek rady naukowej American Film Institute. Wydała m.in. Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience (1992), Screening Space: The American Science Fiction Film (1987). Publikuje w licznych czasopismach filmowych (m.in. w „Camera Obscura”, „Film Quarterly”, „Artforum International”).
Statystyki
Abstract views: 5Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Vivian SobchackAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Vivian Sobchack, Rozszerzone spojrzenie w zawężonej przestrzeni. Kieślowski i kwestia transcendencji , Kwartalnik Filmowy: Nr 45 (2004): Sacrum w filmie