Meandry czasu teraźniejszego
Abstrakt
Zalewski zastanawia się nad ludzkim postrzeganiem czasu. Odwołuje się do Husserlowskiej koncepcji „żywej teraźniejszości”, która nie ginie, lecz ukrywa się w zakamarkach pamięci, gotowa obudzić się pod wpływem nagłego impulsu. Takie doświadczenie czasu zostało zdemistyfikowane po „przełomie Heideggerowskim”. Metafora punktu ogniskującego zostaje zastąpiona metaforą pryzmatu, skrzydeł czy łuków, na strunach których rozwidla się to, co było w przeszłości i to, co się spełni. „Moment” to samorozszczepienie i samozniszczenie. Jednak filozofowie i artyści nie ustają w próbach kontemplacji tej „chwili”, jej „ustabilizowania” i naprawienia. Świat popularnego doświadczenia odciśnięty na światłoczułej kliszy lub taśmie magnetycznej jest w jakiś sposób uchwycony w ruchu. Tom Gunning, autor klasycznego określenia „kino atrakcji”, uważa medium filmowe za spełnione poszukiwanie teraźniejszości. Zalewski zwraca uwagę na fakt, że najnowocześniejsze technologie oddają władzę nad obrazem w ręce widza, który co prawda nie może odzyskać teraźniejszości, ale może ją w iluzoryczny sposób kreować. Obecność jednak od samego początku naznaczona jest piętnem śmierci i upływu czasu. Ten aspekt obrazów filmowych jest szczególnie wyraźny w filmach dokumentalnych. Fikcja ma na celu złagodzenie dramatu, znieczulenie go, ale zdarza się, że nasycona jest piętnem melancholijnej utopii. Zalewski identyfikuje jej źródło w ontologicznym rozziewie między „teraźniejszością” a „obecnością” w pięknych, ale nieuchwytnych obrazach filmowych.
Słowa kluczowe:
czas, teraźniejszość, obecnośćBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Zalewskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Pracownik naukowy Uniwersytetu Łódzkiego, autor książek: Dyskurs w narracji fikcjonalnej (1988), Strategiczna dezorientacja. Perypetie rozumu w fabularnym filmie postmodernistycznym (1998).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Andrzej Zalewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Andrzej Zalewski, Heidegger kina w optyce heideggerowskiej , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Andrzej Zalewski, Kino weimarskie i ciąg dalszy , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Andrzej Zalewski, Witajcie w patafizyce! Oswajanie śmierci, próżnia imienia w „Soku z żuka” Tima Burtona , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Andrzej Zalewski, Substancja, czyli brak. O kreacji wydarzeń niemożliwych w filmie „Pieniądz” Roberta Bressona , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Andrzej Zalewski, Duch maszyny: Robert Bresson , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Andrzej Zalewski, Opowieści z zaświatów. „Sok z żuka” i śmierć postmodernistyczna , Kwartalnik Filmowy: Nr 45 (2004): Sacrum w filmie