Świat w teatrze według Bernarda Bertolucciego
Abstrakt
Michalski skupia się na problemach recepcji kina artystycznego i na przykładzie Strategii pająka pokazuje, że odbiór polegający na identyfikacji stylu nie prowadzi do identyfikacji fabuły. Pojawia się zatem tendencja do jej redefiniowania, bo w ten sposób można wskazać na ciągłość opowiadania w filmach, w których ustalono nowe reguły odbioru. W Strategii pająka reżyser wprowadza sprzeczne instrukcje, które utrudniają precyzyjne zdefiniowanie sytuacji narracyjnej. Punkt widzenia w spektaklu oferuje trzy opcje prezentacji: obiektywną prezentację wydarzeń, subiektywną prezentację wydarzeń z punktu widzenia bohaterów oraz „zewnętrzny” komentarz narracyjny. Tym samym Strategia pająka sugeruje, że niemożliwe jest zidentyfikowanie ludzkich działań. Tajemnica wpisana w strukturę dzieła wiąże się z „podstawowym” tematem filmu.
Słowa kluczowe:
Bernardo Bertolucci, teatr, narracjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Michalskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Doktorant na Wydziale Filmoznawstwa Uniwersytetu Łódzkiego.
Statystyki
Abstract views: 1PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Andrzej Michalski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Andrzej Michalski, Jean-Luc Godard: „Pogarda” – obecność bogów , Kwartalnik Filmowy: Nr 41-42 (2003): Mit i film
- Andrzej Michalski, Bez aktorów, bez ról, bez postaci. „Pieniądz” jako przykład Bressonowskiej „historii prawdziwej” , Kwartalnik Filmowy: Nr 37-38 (2002): Aktor i postać filmowa