„Byłem wyleczony jak trza…”. O „Mechanicznej pomarańczy” Stanleya Kubricka
Abstrakt
Filmy Kubricka pokazują nieufność wobec społeczeństwa, postrzeganego jako więzienie tłumiące indywidualność. Ta indywidualność jest zmuszana przez ideologiczną machinę państwa do działania w sztuczny i nienaturalny sposób. Dwie sfery problemów składają się na uniwersum Kubrickowskich znaczeń definiujących świat jako nieprzyjazne miejsce zamieszkiwane przez bohaterów bezskutecznie próbujących wyrwać się z ograniczeń kultury. Jeden z nich wiąże się z freudowską koncepcją dwoistości natury jako najważniejszej cechy człowieka, rozpiętej między pierwotnymi instynktami a kulturowymi rygorami, drugi zaś z funkcjonowaniem człowieka w systemie społecznym, postrzeganym jako represyjny mechanizm tłumiący indywidualność. Klejsa pisze, jak powstawał film i analizuje go, kładąc nacisk na kwestię przemocy. Według Klejsy Mechaniczna pomarańcza jest punktem stycznym kluczowych motywów Kubricka; sugeruje nieświadome instynkty zabójcze człowieka, a jednocześnie jest głosem przeciwko społeczeństwu. Człowiek zostaje pozbawiony swoich wrodzonych skłonności, gdy społeczeństwo próbuje okiełznać tę naturę i stworzyć idealnego obywatela.
Słowa kluczowe:
Stanley Kubrick, przemoc, Anthony BurgessBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Konrad Klejsakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Student kulturoznawstwa Uniwersytetu Łódzkiego.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Konrad Klejsa

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Adamczak, Konrad Klejsa, Współczesne badania produkcji i dystrybucji filmowej – wprowadzenie , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Konrad Klejsa, „Świat, który przezwyciężamy i pozostawiamy za sobą”. Import, rozpowszechnianie i widownia filmów z krajów kapitalistycznych w Polsce Ludowej w latach 1949-1956 w świetle badań archiwalnych , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Konrad Klejsa, Cenzura filmów zagranicznych w Polsce Ludowej lat 1945-1956. Rekonesans , Kwartalnik Filmowy: Nr 118 (2022): Jedno ujęcie
- Konrad Klejsa, Na jakie filmy i do których kin chadzałby Eberhard Mock? Teatry świetlne oraz ich repertuary w weimarskim i nazistowskim Wrocławiu , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Konrad Klejsa, Michał Piepiórka, Analiza repertuarów w porównawczych badaniach kultury filmowej i telewizyjnej PRL , Kwartalnik Filmowy: Nr 127 (2024): Filmoznawstwo empiryczne
- Konrad Klejsa, Badania widowni filmowej: historia i współczesność (rekonesans bibliograficzny) , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Konrad Klejsa, Motyw autobiograficzny w filmach Michaela Moore’a , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Konrad Klejsa, Historia – analiza – recepcja , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie
- Konrad Klejsa, Wędrówki po labiryncie , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Konrad Klejsa, Obcy we mnie, obcy wśród nas. Doświadczenie emigracyjne w brytyjskich filmach Jerzego Skolimowskiego („Fucha” i „Najlepszą zemstą jest sukces”) , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)