„Byłem wyleczony jak trza…”. O „Mechanicznej pomarańczy” Stanleya Kubricka

Konrad Klejsa

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Filmy Kubricka pokazują nieufność wobec społeczeństwa, postrzeganego jako więzienie tłumiące indywidualność. Ta indywidualność jest zmuszana przez ideologiczną machinę państwa do działania w sztuczny i nienaturalny sposób. Dwie sfery problemów składają się na uniwersum Kubrickowskich znaczeń definiujących świat jako nieprzyjazne miejsce zamieszkiwane przez bohaterów bezskutecznie próbujących wyrwać się z ograniczeń kultury. Jeden z nich wiąże się z freudowską koncepcją dwoistości natury jako najważniejszej cechy człowieka, rozpiętej między pierwotnymi instynktami a kulturowymi rygorami, drugi zaś z funkcjonowaniem człowieka w systemie społecznym, postrzeganym jako represyjny mechanizm tłumiący indywidualność. Klejsa pisze, jak powstawał film i analizuje go, kładąc nacisk na kwestię przemocy. Według Klejsy Mechaniczna pomarańcza jest punktem stycznym kluczowych motywów Kubricka; sugeruje nieświadome instynkty zabójcze człowieka, a jednocześnie jest głosem przeciwko społeczeństwu. Człowiek zostaje pozbawiony swoich wrodzonych skłonności, gdy społeczeństwo próbuje okiełznać tę naturę i stworzyć idealnego obywatela.



Słowa kluczowe:

Stanley Kubrick, przemoc, Anthony Burgess

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-12-31

Cited By / Share

Klejsa, K. (2000) „„Byłem wyleczony jak trza…”. O «Mechanicznej pomarańczy» Stanleya Kubricka”, Kwartalnik Filmowy, (31-32), s. 297–322. doi: 10.36744/kf.4219.

Autorzy

Konrad Klejsa 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Student kulturoznawstwa Uniwersytetu Łódzkiego.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Konrad Klejsa

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora