Etyka przedstawiania (recenzja filmu „Jakub kłamca” i wywiad z reżyserem Peterem Kassovitzem)
Abstrakt
Marty Fairbairn rozmawia z Peterem Kassovitzem – reżyserem filmu Jakub kłamca – o etyce przedstawiania Holocaustu. Fairbairn przypomina, że obok opinii, iż dramatyczne przedstawianie Holocaustu jest – przynajmniej z moralnego punktu widzenia – fałszowaniem jego natury (której nie da się przedstawić), pojawiają się opinie, że próba przedstawienia horroru Holocaustu dzisiejszej publiczności jest moralnym imperatywem. Zdaniem Kassovitza przedstawienie jakiejkolwiek ludzkiej tragedii – zagłady, choroby, głodu – nie jest możliwe, ponieważ zawsze istnieje ryzyko nadmiernej subiektywizacji tematu. Holocaust nie jest niczyją prywatną własnością, więc publiczność ma prawo zobaczyć różne jego przedstawienia i poznać różne opinie na jego temat.
- Tekst jest tłumaczeniem artykułu Marty’ego Fairbairna The Ethics of Representation: A Review of „Jacob the Liar”; An Interview with Peter Kassovitz, „Film-Philosophy” 1999, t. 3, nr 1. © 1999 by „Film-Philosophy”.
Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.
Słowa kluczowe:
Peter Kassovitz, etyka, Holocaust, reprezentacjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marty Fairbairnkwartalnik.filmowy@ispan.pl
McMaster University Kanada
Mieszka w Guelph (Ontario) w Kanadzie. W 1996 r. uzyskał doktorat z filozofii na McMaster University w Hamilton (Ontario, Kanada). W 1999 r. wydał wraz z Garym B. Madisonem książkę pt. The Ethics of Postmodemity: Current Trends in Continental Thought. Jest autorem przygotowanej do druku pracy pt. Cinema as Secular Temple: A Hermeneutic Phenomenology of The Film Experience.
Statystyki
Abstract views: 5Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Marty FairbairnAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.