Tadzikowe perypetie z totalitryzmem. Metaforyzacja rzeczywistości lagrowej w filmie „Kornblumenblau” Leszka Wosiewicza
Abstrakt
Zdaniem Wróbel świat filmu Kornblumenblau (jego akcja rozgrywa się w obozie koncentracyjnym podczas II wojny światowej) jest metaforą uniwersalnej rzeczywistości i swoistym moralitetem. Według autorki film Wosiewicza tworzy metaforyczne znaczenia prawdy historycznej, ukazanej wiernie, dokładnie i otwarcie. Wróbel twierdzi, że użycie komedii w tej „przypowieści” nie powinno szokować. Dodaje, że film nie dotyczy „wydarzenia historycznego”, ale jest historią zniewolonego Człowieka (i Artysty) wystawionego na przywileje i ograniczenia totalitarnej władzy.
Słowa kluczowe:
Leszek Wosiewicz, Holokaust, II wojna światowaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marta Wróbelkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Absolwentka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Marta Wróbel

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marta Wróbel, „Ostatni etap” Wandy Jakubowskiej jako pierwszy etap polskiego kina ideologicznego , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś