Czy to śpiewa Orfeo, czy to drzewa tak szumią?

Andrzej Pitrus

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony inscenizacji Orfeusza i Eurydyki Glucka dokonanej przez wybitnego reżysera włoskiego teatru Romea Castellucciego. Andrzej Pitrus dokonuje aspektowej analizy oraz interpretacji utworu, w którym w sposób niezwykle nowatorski i oryginalny wykorzystano medium wideo. Reżyser wprowadził na scenie przekaz na żywo realizowany poza sceną, a nawet budynkiem opery. Nie tylko osiągnął w ten sposób rozszerzenie przestrzeni teatralnej, ale wprowadził poruszający wątek egzystencjalny. Opowieść o mitycznych kochankach została zderzona z losami dwóch współczesnych Eurydyk – młodych kobiet cierpiących na „syndrom zamknięcia”.


Słowa kluczowe:

Romeo Castellucci, wideo, teatr włoski

Arfara, Katia, Instance: La Socìetas Raffaello Sanzio, Purgatory (2008) [w:] Sarah Bay-Cheng, Chiel Kattenbelt, Andy Lavender (red.), Mapping Intermediality in Performance, Amsterdam: Amsterdam University Press 2010
  Google Scholar

Castellucci, Claudia, Chiara Guidi, Comitato Taormina Arte, Romeo Castellucci, Joe Kelleher, Nicholas Ridout, The Theatre of Socìetas Raffaello Sanzio, London and New York: Routledge 2007
  Google Scholar

Kozłowski, Krzysztof, Teatr i religia sztuki. 'Parsifal' Ryszarda Wagnera, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2004.
  Google Scholar

Mitchell, W.J.T. , Czego chcą obrazy?, przeł. Łukasz Zaremba, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury 2013
  Google Scholar

Dorota Semenowicz, Dorota, To nie jest obraz. Romeo Castellucci i Socìetas Raffaello Sanzio, Poznań – Kraków: Fundacja Malta iKorporacja Ha!Art 2013
  Google Scholar

Wiesing, Lambert, Sztuczna obecność. Studia z filozofii obrazu, przeł. Krystyna Krzemieniowa, Warszawa: Oficyna Naukowa 2012.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-12-31

Cited By / Share

Pitrus, A. (2014) „Czy to śpiewa Orfeo, czy to drzewa tak szumią?”, Kwartalnik Filmowy, (87-88), s. 232–239. doi: 10.36744/kf.2397.

Autorzy

Andrzej Pitrus 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Profesor zatrudniony w Instytu­cie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiel­lońskiego. Zajmuje się głównie nowymi mediami i ich wykorzystaniem w sztuce współczesnej; spo­radycznie wraca do dawnych zainteresowań filmo­wych, skupiając uwagę przede wszystkim na kinie eksperymentalnym i autorskim.



Statystyki

Abstract views: 40
PDF downloads: 11


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Andrzej Pitrus

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.