Rozliczenia z kinem niemieckim
Abstrakt
Recenzja książki Ewy Fiuk Inicjacje, tożsamość, pamięć. Kino niemieckie na przełomie wieków (2012) poświęconej najnowszym tendencjom w kinie niemieckim. Pitrus wysoko ocenia propozycję filmoznawczyni i germanistki w jednej osobie. Zachowuje ona równowagę między opisem a autorskim komentarzem. Czytelnik nieznający filmów przedstawianych w książce nie będzie musiał szukać ich streszczeń w Internecie. Ewa Fiuk bardzo sprawnie przybliża poszczególne utwory, pozwalając czytelnikowi zorientować się w ich charakterze. Jednocześnie celnie komentuje je, wskazując bezbłędnie to, co w nich najważniejsze. Recenzja Andrzeja Pitrusa jest rekomendacją tej wartościowej pozycji wydanej w cyklu poświęconym problematyce niemieckiej zainicjowanym przez prof. Andrzeja Gwoździa z Uniwersytetu Śląskiego.
Słowa kluczowe:
kino niemieckie, Ewa Fiuk, recenzjaBibliografia
Fiuk Ewa, Inicjacje, tożsamość, pamięć. Kino niemieckie na przełomie wieków, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2012.
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Pitruskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Profesor nauk humanistycznych w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Zajmuje się kinem współczesnym, a także reklamą, grami wideo oraz sztuką nowych mediów. W 2012 r. ukazał się tom zbiorowy pod jego redakcją: Olbrzym w cieniu. Gry wideo w kulturze audiowizualnej. Obecnie pracuje nad monografią artysty wideo Billa Violi.
Statystyki
Abstract views: 414PDF downloads: 36
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Andrzej Pitrus

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Andrzej Pitrus, Nieistniejąca historia polskiej awangardy filmowej , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Andrzej Pitrus, Czy to śpiewa Orfeo, czy to drzewa tak szumią? , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Andrzej Pitrus, Kevin Smith i jego X-świat , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Andrzej Pitrus, Prawie wszystkie kolory Indii , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Andrzej Pitrus, „The Reflecting Pool” Billa Violi – wymiary obrazu wideo , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Andrzej Pitrus, „Four Songs” Billa Violi – eksperymentalne pieśni wideo , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Andrzej Pitrus, Przeczucie znaczenia – sekwencja inicjalna „Nie oglądaj się teraz” , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)
- Andrzej Pitrus, Fundament pamięci – o „fotograficznej powieści” Chrisa Markera , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Andrzej Pitrus, Narracja w deszczu. O „Heavy Rain”, przełomowej grze studia Quantic Dream , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Andrzej Pitrus, „The Night Journey” – „gra” Billa Violi w poszukiwaniu nowych przestrzeni , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
Podobne artykuły
- Patrycja Włodek, Tom Tykwer – wizjoner kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 99 (2017): Triki, numery specjalne, atrakcje
- Ewa Fiuk, Wszyscy jesteśmy migrantami , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Ewa Fiuk, Domniemana niewinność , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Ewa Fiuk, Uwznioślające kino peryferii , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.