Not Only “Teleranek”. The Presence and Absence of Foreign Films on Polish TV During the Martial Law Period
Abstract
The article presents an analysis of the Polish Television programme during the martial law period, with particular emphasis on foreign films and series. The starting point is the statement that in this period there was a drastic reversal of the proportion between productions imported from Western and socialist countries. Recalling the statements of the then representatives of the authorities and journalists, the author reconstructs narratives on how to create a TV schedule. The quantitative analysis of films and series in the television programme deepens the reflection on the practices of television decision-makers, who, taking into account the need for propaganda, at the same time had to ensure the attractiveness of the offer. It was not an easy task in a situation of limited financial resources and political pressure. To cope with it, television authorities were able to reach even for controversial films, previously not allowed to broadcast, e.g. Easy Rider (1969) by Dennis Hopper, which analysis is to be found in the last paragraph of the article.
Supporting Agencies
Keywords:
martial law, Polish Television, broadcastingReferences
Armatys, L., „Krytycy o filmach, twórcach, kierunkach 1971”, Kino, nr 1, 1972.
Google Scholar
Bajdor, J., „Gra o wartości’, Antena, nr 21, 1982.
Google Scholar
Budzyński, A., „2 x Easy Rider”, Antena, nr 2, 1982.
Google Scholar
Donefner, P. „Na froncie „walki i porozumienia”. Działalność cenzury w okresie stanu wojennego”, In Cenzura w PRL. Analiza zjawiska, edited by Z. Romek, K. Kamińska-Chełminiak, Warszawa: Aspra-Jr, 2017.
Google Scholar
Fąfrowicz, E., „…na różowo”, Antena, nr 1, 1982.
Google Scholar
Grzelewski, S., „Beztroski wędrowiec”, Kino, nr 46, 1969.
Google Scholar
Gwóźdź, A., „DVD jako para medium kina, czyli historia filmu po nowemu (na przykładzie filmów Kazimierza Kutza)”, In Kino polskie: reinterpretacje. Historia-ideologia-polityka, edited by K. Klejsa i E. Nurczyńska-Fidelska, Kraków: Wydawnictwo Rabid, 2008.
Google Scholar
Kaźmierczak, B., „Siły na zamiary?”, Ekran, nr 1, 1982.
Google Scholar
Klejsa, K., Filmowe oblicza kontestacji. Kino Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej wobec kultury protestu przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, Warszawa: Wydawnictwo Trio, 2008.
Google Scholar
Kończak, J., Od Tele-Echa do Polskiego Zoo. Ewolucja programu TVP, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, 2008.
Google Scholar
Kozieł, A., Za chwilę dalszy ciąg programu… Telewizja Polska czterech dekad 1952-1989, Warszawa: Aspra-Jr, 2003.
Google Scholar
Kuśniewicz, A., „Krytycy o filmach, twórcach, kierunkach 1971”, Kino, nr 1, 1972.
Google Scholar
Ligarski, S., Majchrzak, G., Polskie Radio i Telewizja w stanie wojennym, Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej, 2011.
Google Scholar
Loranc, W., „*”, Antena, nr 1, 1982.
Google Scholar
Michalska, B., „Teczka kartonowa z klapkami albo Skurczybyk i inni”, Kwartalnik Filmowy, nr 49-50, 2005.
Google Scholar
Pikulski, T., Prywatna historia telewizji publicznej, Warszawa: Muza S.A., 2002.
Google Scholar
Pokorna-Ignatowicz, K., Telewizja w systemie politycznym i medialnym PRL. Między polityka a widzem, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2003.
Google Scholar
Przastek, D., Środowisko teatru w okresie stanu wojennego, Warszawa: Aspra-Jr, 2005.
Google Scholar
Rajczuk, M., „Co z filmami w telewizji?”, Ekran, nr 2, 1983.
Google Scholar
Toeplitz, K.T., „Krytycy o filmach, twórcach, kierunkach 1969”, Kino, nr 2, 1970.
Google Scholar
Wierzewski, W., „Krytycy o filmach, twórcach, kierunkach 1971”, Kino, nr 1, 1972.
Google Scholar
Z A. Kurzem rozmawiał J. Peltz, „Dla telewizji – czyli dla widza”, Antena, nr 1, 1982.
Google Scholar
Zajiček, E., Poza ekranem: kinematografia polska 1986-2005, Warszawa: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Studio Filmowe Montevideo, 2009.
Google Scholar
Zwierzchowski, P. Kino nowej pamięci. Obraz II wojny światowej w kinie polskim lat 60., Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2013.
Google Scholar
Authors
Michał Piepiórkapiepior@tlen.pl
University od Lodz Poland
https://orcid.org/0000-0003-2523-7656
Doktor nauk humanistycznych w zakresie kulturoznawstwa. Asystent w Zakładzie Historii i Teorii Filmu Uniwersytetu Łódzkiego. Publikował m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Panoptikum”, „Images”, „Ekranach”, „Kulturze i Historii” i „Tematach z Szewskiej” oraz w tomach zbiorowych. Autor książki Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej (2019). Zajmuje się filmem dokumentalnym we współczesnej kulturze audiowizualnej, przemianami w kinie współczesnym oraz filmowymi interpretacjami polskiej transformacji gospodarczej. Zdobywca wyróżnień w konkursach im. Krzysztofa Mętraka (2016, 2017, 2018) oraz „Powiększenie” (2011) portalu Filmweb. Autor bloga filmowego „Bliżej ekranu”, za prowadzenie którego otrzymał w 2017 r. nominację do nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Statistics
Abstract views: 813PDF downloads: 651
License
Copyright (c) 2019 Kwartalnik Filmowy

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Michał Piepiórka, Only a „Kiler”. The Cinema of the End of Post-Communism , Kwartalnik Filmowy: No. 105-106 (2019): Cinema and Political Transformation
- Michał Piepiórka, “The Young Magician”: A Study of a Polish-Canadian Co-production in the Decline of the Polish People's Republic , Kwartalnik Filmowy: No. 121 (2023): Cinema and Young Audience
- Michał Piepiórka, Knowledge – Technology – New Age: UFOs in Films of the Declining Polish People’s Republic , Kwartalnik Filmowy: No. 126 (2024): Fantasy and Phantasm
- Konrad Klejsa, Michał Piepiórka, Analysis of Programmes in Comparative Studies of Film and Television Culture in the Polish People’s Republic , Kwartalnik Filmowy: No. 127 (2024): Empirical Film Studies