The Paths of Film Studies Development
Abstract
The author makes a brief recapitulation of stages of development of film studies thought. She starts with the assumption that the object of study of film studies has a border character, and the discipline itself takes shape and is developed at a crossroads leading into multiple directions. In the entire history of reflection related to film, two competing trends vie for the dominant position. One of them sees film studies as an autonomic, highly specialised discipline, and the other a discipline that integrates the achievements of many other disciplines within a very wide scope. But both move towards the interdisciplinary approach. Partnership of film studies with other disciplines, the desire to keep up with their development, the tendency to constantly annex new, yet unexplored areas invigorated the discipline, and created tensions between various fields and marked the frontier areas, where new sciences develop most fruitfully. The author identifies and analyses four phases of development of film studies: pre-scientific, semiotic-structural, anthropological (also known as cultural) and the media phase.
Keywords:
film studies, interdisciplinarity, history of film studiesReferences
Carroll, John M. 1980. Toward a Structural Psychology of Cinema. The Hague.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110825619
Google Scholar
Filiciak, Mirosław. 2007. Kultura bliska ciału. W: H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak. Warszawa.
Google Scholar
Gwóźdź, Andrzej. 1994. Do Czytelnika. W: A. Gwóźdź (red.). Prędkość i przyjemność. Kino i telewizja w dobie symulacji elektronicznej. Kielce.
Google Scholar
Hopfinger, Maryla. 2010. Literatura i media po 1989 roku. Warszawa.
Google Scholar
Jackiewicz, Aleksander. 1975. Antropologia filmu. Kraków.
Google Scholar
Jenkins, Henry. 2007. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak. Warszawa.
Google Scholar
Konorski, Jerzy. 1969. Integracyjna działalność mózgu. Warszawa.
Google Scholar
Kosińska-Krippner, Beata, Zbigniew Benedyktowicz. 2004. Teoria i historia filmu w Polsce w latach 1945-1990. „Kwartalnik Filmowy” 46.
Google Scholar
Książek-Konicka, Hanna. 1980. Semiotyka filmu. Wrocław.
Google Scholar
Lubelski, Tadeusz, Sowińska, Iwona, Syska, Rafał (red.). 2009. Historia kina, t. 1, Kino nieme. Kraków.
Google Scholar
Lubelski, Tadeusz, Sowińska, Iwona, Syska, Rafał (red.). 2011. Historia kina, t. 2, Kino klasyczne. Kraków.
Google Scholar
Lubelski, Tadeusz. 2010. Raport o stanie polskiego filmoznawstwa. „Kwartalnik Filmowy” 71-72.
Google Scholar
Ostaszewski, Jacek. 1999. Wprowadzenie. W: J. Ostaszewski (red.). Kognitywna teoria filmu. Kraków.
Google Scholar
Palczewska, Danuta. 1988. Wstęp. W: D. Palczewska, Z. Benedyktowicz (red.). Film i kontekst. Wrocław.
Google Scholar
Piaget, Jean. 1977. Psychologia i epistemologia. Tłum. Z. Zakrzewska. Warszawa.
Google Scholar
Pryluck, Calvin. 1988. Źródła znaczenia w filmie i telewizji. Tłum. J. Mach. Warszawa.
Google Scholar
Salt, Barry. 2003. Styl i technologia filmu: historia i analiza. Tłum. A. Helman. Łódź.
Google Scholar
Skowronek, Bogusław. 2012. Mediolingwistyka. Wprowadzenie. Kraków.
Google Scholar
Wyka, Kazimierz. 1964. Podróż do krainy nieprawdopodobieństwa. Kraków.
Google Scholar
Authors
Alicja Helmankwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland
Historyk i teoretyk filmu, emerytowany profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prowadzi badania w zakresie teorii filmu i kom- paratystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in.: Film faktów i film fikcji (1977), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Słownik pojęć filmowych (1991-1998), Historia semiotyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005), Odcienie czerwieni. Twórczość Filmowa Zhanga Yimou (2010), Ścieżkami utraconego czasu. Twórczość filmowa Chena Kaige (2012).
Statistics
Abstract views: 39PDF downloads: 23
License
Copyright (c) 2014 Alicja Helman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Alicja Helman, Cultural Contexts of Glauber Rocha’s Filmmaking , Kwartalnik Filmowy: No. 103 (2018): Young Polish Cinema – Confrontation of Generations
- Alicja Helman, Difficult Development of Unused Potential , Kwartalnik Filmowy: No. 103 (2018): Young Polish Cinema – Confrontation of Generations
- Alicja Helman, Transgressions and Transformations in the Filmmaking of Kornél Mundruczó , Kwartalnik Filmowy: No. 101-102 (2018): European Cinema of 21st Century
- Alicja Helman, Ideology − Subculture − Breakdance: Tian Zhuangzhuang’s “Rock Kids” , Kwartalnik Filmowy: No. 91 (2015): Film Between Pop Music and Pop Culture
- Alicja Helman, Spider’s Love Game, or on Bernardo Bertolucci’s Adaptation Strategies , Kwartalnik Filmowy: No. 100 (2017): On Celebrating
- Alicja Helman, The Culture of Deformed Meanings , Kwartalnik Filmowy: No. 89-90 (2015): Redefinitions of the Classics
- Alicja Helman, In Search of Meaning , Kwartalnik Filmowy: No. 87-88 (2014): Film and Theatre
- Alicja Helman, Two Returns , Kwartalnik Filmowy: No. 89-90 (2015): Redefinitions of the Classics