Reality and Film (Some Remarks on Affirmation and Doubt)
Abstract
The author notes that although the issue of the relationship between cinema and reality is present in the reflection on moving pictures almost from the beginning of their existence, it only became an important theoretical problem in the late forties. It is therefore necessary to reflect on the impact of the experience of World War II on the emergence of this relationship as a theoretical issue. Kwiatkowska, citing concepts of Gilles Deleuze, maintains that film turned out to be the only medium that could give expression to changes occurring in the ways of perceiving reality. Paradoxically, with the increase of trust in the moving image there is also a growing skepticism and concern about having our perception deceived and reality falsy presented by the film. The author discusses three, in her opinion, most significant at- tempts at formulation of theoretical frameworks for the understanding of this doubt in the cinema - namely the ideas of Roland Barthes, the work of psychoanalytic film theorists and the theories of Jean Baudrillard. At the same time she also idenitfies in those theories the need for affirmation. Finally, calling on the work of Agnès Varda, the author wonders where in contemporary cinema one may find the equilibirum between doubting the image and its afirmation.
Keywords:
Gilles Deleuze, realism, Agnès VardaReferences
Altman Charles F., W stronę teorii gatunku filmowego, tłum. A. Helman, „Kino” 1987, nr 6, s. 19.
Google Scholar
Barthes Roland, Problem znaczenia w filmie, tłum. M. i M. Hendrykowscy, w: Film: Język – Rzeczywistość – Osoba, red. A. Helman, J. Ostaszewski, Zakład Semiotyki Logicznej Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1992.
Google Scholar
Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. J. Trznadel, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996, s. 151-152.
Google Scholar
Barthes Roland, The Grain of the Voice. Interviews 1962–1980, tłum. L. Coverdale, University of California Press, Berkeley, Los Angeles 1991.
Google Scholar
Barthes Roland, Wychodząc z kina, tłum. Ł. Demby, w: Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów, red. W. Godzic, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1993, s. 160.
Google Scholar
Baudrillard Jean, Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak, Sic!, Warszawa 2005, s. 11
Google Scholar
Bazin André, Ontologia obrazu fotograficznego, w: tegoż, Film i rzeczywistość, tłum. B. Michałek, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1963.
Google Scholar
Bergson Henri, Materia i pamięć, tłum. R.J. Weksler-Waszkinel, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006, s. 15.
Google Scholar
Chardère Bernard, Pierwsze dokonania, pierwsze projekcje, tłum. T. Rutkowska, „Kwartalnik Filmowy”1995/1996, nr 12–13, s. 7.
Google Scholar
Crary Joanthan, Zawieszenie percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, tłum. I. Kurz, Ł. Zaremba, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009, s. 114.
Google Scholar
Deleuze Gilles, Kino 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas, tłum. J. Margański, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2008, s. 229.
Google Scholar
Eksteins Modris, Święto wiosny. Wielka wojna i narodziny nowego wieku, tłum. K. Rabińska, PIW, Warszawa 1996, s. 242.
Google Scholar
Friedberg Anne, The Virtual Window: From Alberti to Microsoft, MIT Press, Cambridge, London 2009.
Google Scholar
Manovich Lev, Ku archeologii ekranu komputerowego, tłum. A. Piskorz, w: Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, red. A. Gwóźdź, Universitas, Kraków 2001.
Google Scholar
McGowan Todd, Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie, tłum. K. Mikurda, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, s. 37.
Google Scholar
Morin Edgar, Przemiana kinematografu w kino, w: tegoż, Kino i wyobraźnia, tłum. K. Eberhardt, PIW, Warszawa 1975, s. 74–90.
Google Scholar
Authors
Paulina Kwiatkowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw Poland
Wykłada w Instytucie Kultury Polskiej UW oraz w Warszawskiej Szkole Filmowej. Zajmuje się teorią i historią filmu, historią kultury polskiej i francuskiej oraz antropologią kultury wizualnej. Publikuje m.in. w „Kwartalniku Filmowym” i „Kulturze Współczesnej”, stale współpracuje z pismem „Dwutygodnik.com”. Współredagowała tom Nie chcę spać sam. Kino Tsai Ming-lianga (2009), wydała książkę Somatografia. Ciało w obrazie filmowym (2011).
Statistics
Abstract views: 61PDF downloads: 35
License
Copyright (c) 2011 Paulina Kwiatkowska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Paulina Kwiatkowska, Endless Corridors. The Paradoxes of Architecture in „Last Year in Marienbad” by Alain Resnais , Kwartalnik Filmowy: No. 109 (2020): Architectural Space in Film
- Paulina Kwiatkowska, The Structures of Memory: The Images of Space-Time in Andrzej Munk’s Film “Passenger” , Kwartalnik Filmowy: No. Special Issue (2013): Polish Film Scholars on Polish Cinema
- Paulina Kwiatkowska, Film Images of Androgyny – Androgyny of Film Image , Kwartalnik Filmowy: No. 91 (2015): Film Between Pop Music and Pop Culture
- Paulina Kwiatkowska, The Left Bank of the New Wave or the Left Bank Group? , Kwartalnik Filmowy: No. 89-90 (2015): Redefinitions of the Classics
- Paulina Kwiatkowska, Somatographic Rhythms – Lucyna Winnicka in Films of Jerzy Kawalerowicz , Kwartalnik Filmowy: No. 83-84 (2013): Body in Film