Reality and Film (Some Remarks on Affirmation and Doubt)

Paulina Kwiatkowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw (Poland)

Abstract

The author notes that although the issue of the relationship between cinema and reality is present in the reflection on moving pictures almost from the beginning of their existence, it only became an important theoretical problem in the late forties. It is therefore necessary to reflect on the impact of the experience of World War II on the emergence of this relationship as a theoretical issue. Kwiatkowska, citing concepts of Gilles Deleuze, maintains that film turned out to be the only medium that could give expression to changes occurring in the ways of perceiving reality. Paradoxically, with the increase of trust in the moving image there is also a growing skepticism and concern about having our perception deceived and reality falsy presented by the film. The author discusses three, in her opinion, most significant at- tempts at formulation of theoretical frameworks for the understanding of this doubt in the cinema - namely the ideas of Roland Barthes, the work of psychoanalytic film theorists and the theories of Jean Baudrillard. At the same time she also idenitfies in those theories the need for affirmation. Finally, calling on the work of Agnès Varda, the author wonders where in contemporary cinema one may find the equilibirum between doubting the image and its afirmation.


Keywords:

Gilles Deleuze, realism, Agnès Varda

Altman Charles F., W stronę teorii gatunku filmowego, tłum. A. Helman, „Kino” 1987, nr 6, s. 19.
  Google Scholar

Barthes Roland, Problem znaczenia w filmie, tłum. M. i M. Hendrykowscy, w: Film: Język – Rzeczywistość – Osoba, red. A. Helman, J. Ostaszewski, Zakład Semiotyki Logicznej Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1992.
  Google Scholar

Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. J. Trznadel, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996, s. 151-152.
  Google Scholar

Barthes Roland, The Grain of the Voice. Interviews 1962–1980, tłum. L. Coverdale, University of California Press, Berkeley, Los Angeles 1991.
  Google Scholar

Barthes Roland, Wychodząc z kina, tłum. Ł. Demby, w: Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów, red. W. Godzic, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1993, s. 160.
  Google Scholar

Baudrillard Jean, Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak, Sic!, Warszawa 2005, s. 11
  Google Scholar

Bazin André, Ontologia obrazu fotograficznego, w: tegoż, Film i rzeczywistość, tłum. B. Michałek, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1963.
  Google Scholar

Bergson Henri, Materia i pamięć, tłum. R.J. Weksler-Waszkinel, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006, s. 15.
  Google Scholar

Chardère Bernard, Pierwsze dokonania, pierwsze projekcje, tłum. T. Rutkowska, „Kwartalnik Filmowy”1995/1996, nr 12–13, s. 7.
  Google Scholar

Crary Joanthan, Zawieszenie percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, tłum. I. Kurz, Ł. Zaremba, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009, s. 114.
  Google Scholar

Deleuze Gilles, Kino 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas, tłum. J. Margański, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2008, s. 229.
  Google Scholar

Eksteins Modris, Święto wiosny. Wielka wojna i narodziny nowego wieku, tłum. K. Rabińska, PIW, Warszawa 1996, s. 242.
  Google Scholar

Friedberg Anne, The Virtual Window: From Alberti to Microsoft, MIT Press, Cambridge, London 2009.
  Google Scholar

Manovich Lev, Ku archeologii ekranu komputerowego, tłum. A. Piskorz, w: Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, red. A. Gwóźdź, Universitas, Kraków 2001.
  Google Scholar

McGowan Todd, Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie, tłum. K. Mikurda, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, s. 37.
  Google Scholar

Morin Edgar, Przemiana kinematografu w kino, w: tegoż, Kino i wyobraźnia, tłum. K. Eberhardt, PIW, Warszawa 1975, s. 74–90.
  Google Scholar


Published
2011-12-31

Cited by

Kwiatkowska, P. (2011) “Reality and Film (Some Remarks on Affirmation and Doubt)”, Kwartalnik Filmowy, (75-76), pp. 50–62. doi: 10.36744/kf.2879.

Authors

Paulina Kwiatkowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw Poland

Wykłada w Instytucie Kultury Polskiej UW oraz w Warszawskiej Szkole Filmowej. Zajmuje się teorią i historią filmu, his­torią kultury polskiej i francuskiej oraz antropo­logią kultury wizualnej. Publikuje m.in. w „Kwartalniku Filmowym” i „Kulturze Współ­czesnej”, stale współpracuje z pismem „Dwutygodnik.com”. Współredagowała tom Nie chcę spać sam. Kino Tsai Ming-lianga (2009), wydała książkę Somatografia. Ciało w obrazie filmowym (2011).



Statistics

Abstract views: 61
PDF downloads: 35


License

Copyright (c) 2011 Paulina Kwiatkowska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.