Early Cinema Period in Lower Silesia
Andrzej Dębski
andrzej_debski@poczta.onet.plUniversity of Wroclaw, Willy Brandt Centre (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-0725-5765
Abstract
The article deals with early cinema in Lower Silesia, in particular the first film screenings in 1896, the operation of travelling cinemas, the establishment of fixed cinemas, and the transition from ‘number programs’ (consisting of multiple one-act films) to programs based on multi-act film with an accompanying program. The focus is on small towns in Lower Silesia, as the metropolis of Wroclaw has been discussed elsewhere. The article shows, among other things, that in Lower Silesia cinematography quickly spread in small towns – already in 1896 films were shown in several towns, and Namyslow, with a population of six thousand, where a cinema opened in 1912, switched to multi-act film screenings in the same year.
Supporting Agencies
Keywords:
early cinema, first film screenings, travelling cinemas, first fixed cinemas, number program, multi-act films, Lower Silesia, GermanyReferences
Das Capitol in Strehlen (1928, 21 września). Film-Kurier.
Google Scholar
Dębski, A. (2009). Historia kina we Wrocławiu w latach 1896-1918. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Dębski, A. (2014). Konteksty „Dziejów grzechu” – najpopularniejszego filmu w Warszawie w 1911 roku. Kwartalnik Filmowy, 89-90, ss. 327-343.
Google Scholar
Dębski, A. (2016). Międzynarodowy kontekst projekcji filmowych w 1896 roku na dawnych „ziemiach polskich” i współczesnych ziemiach Polski. W: A. Dębski, M. Loiperdinger (red.), KINtop. Antologia wczesnego kina. Część II (ss. 289-339). Wrocław: Atut.
Google Scholar
Garncarz, J. (2008), „Byliśmy na jarmarku”. Kina objazdowe na Śląsku przed pierwszą wojną światową (tłum. T. Gabiś). W: A. Dębski, M. Zybura (red.), Wrocław będzie miastem filmowym… Z dziejów kina w stolicy Dolnego Śląska (ss. 13-28). Wrocław: Gajt.
Google Scholar
Garncarz, J. (2010). Maßlose Unterhaltung. Zur Etablierung des Films in Deutschland 1896-1914. Frankfurt am Main – Basel: Stroemfeld.
Google Scholar
Garncarz, J. (2015). Wechselnde Vorlieben. Über die Filmpräferenzen der Europäer 1896-1939. Frankfurt am Main – Basel: Stroemfeld.
Google Scholar
Garncarz, J. (2016). O powstawaniu kin w Niemczech w latach 1896-1914 (tłum. T. Gabiś). W: A. Dębski, M. Loiperdinger (red.), KINtop. Antologia wczesnego kina. Część I (ss. 211-232). Wrocław: Atut.
Google Scholar
Gaudreault, A. (2016). Pojawienie się kinematografu (tłum. P. Przybyła). W: A. Dębski, M. Loiperdinger (red.), KINtop. Antologia wczesnego kina. Część I (ss. 119-142). Wrocław: Atut.
Google Scholar
H. D. (1936, 25 maja). Ein schlesischer Filmpionier: Reinhold Schuster, Lüben, 70 Jahre. Film-Kurier.
Google Scholar
Haller, A., Loiperdinger, M. (2016). Pobudzanie widzów. Format programowy wczesnych kin w latach 1906-1912 (tłum. M. Pabiś-Orzeszyna). W: A. Dębski, M. Loiperdinger (red.), KINtop. Antologia wczesnego kina. Część I (ss. 249-267). Wrocław: Atut.
Google Scholar
Hnatyszyn, P. (2005). Z dziejów filmowego Zabrza. W: A. Gwóźdź (red.), Historie celuloidem podszyte. Z dziejów X muzy na Górnym Śląsku i w Zagłębiu Dąbrowskim (ss. 33-52). Kraków: Rabid.
Google Scholar
Jaglarz, W. (2005). Dziesiąta muza w Gliwicach – pierwsze lata i rozwój. W: A. Gwóźdź (red.), Historie celuloidem podszyte. Z dziejów X muzy na Górnym Śląsku i w Zagłębiu Dąbrowskim (ss. 11-32). Kraków: Rabid.
Google Scholar
K. S. (1926, 24 lipca). Als das Kino in Deutschland einzog. Aus alten und jungen Tagen eines schlesischen Kinobesitzers. Film-Kurier.
Google Scholar
Łaborewicz, I. (2011). Kina w Jeleniej Górze (od XIX do XXI w.). W: Jeleniogórska ścieżka filmowa. 115 lat kin w Jeleniej Górze (katalog, s. 3). Jelenia Góra.
Google Scholar
Loiperdinger, M. (1999). Film & Schokolade. Stollwercks Geschäfte mit lebenden Bildern. Frankfurt am Main – Basel: Stroemfeld.
Google Scholar
Loiperdinger, M. (2005). „Viel Geld zu verdienen”. Ein internationales Angebot von Kinematographen und „Films”. W: U. Jung, M. Loiperdinger (red.), Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Bd. 1: Kaiserreich 1895–1918 (ss. 61-70). Stuttgart: Reclam.
Google Scholar
Loiperdinger, M. (2008). Abgründe (Przepaść) – Początek długometrażowych filmów fabularnych we Wrocławiu (1910/1911) (tłum. A. Dębski). W: A. Dębski, M. Zybura (red.), Wrocław będzie miastem filmowym… Z dziejów kina w stolicy Dolnego Śląska (ss. 55-63). Wrocław: Gajt.
Google Scholar
Loiperdinger, M. (2016). „Przyjazd pociągu” Louisa Lumière’a. Mit założycielski nowego medium (tłum. E. Fiuk). W: A. Dębski, M. Loiperdinger (red.), KINtop. Antologia wczesnego kina. Część I (ss. 75-118). Wrocław: Atut.
Google Scholar
Loiperdinger, M., Jung, U. (red.) (2013). Importing Asta Nielsen: The International Film Star in the Making 1910-1914. New Burnet: John Libbey Publishing Ltd.
Google Scholar
Müller, C. (1994). Frühe deutsche Kinematographie. Formale, wirtschaftliche und kulturelle Entwicklungen 1907–1912. Stuttgart – Weimar: J. B. Metzler.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-476-03560-8
Google Scholar
Rossell, D. (1995). A Chronology of Cinema 1889-1896. Film History. An International Journal, 7 (2), ss. 115-236.
Google Scholar
Rossell, D. (1999). Die soziale Konstruktion früher technischer Systeme der Filmprojektion. KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films, 8, ss. 53-81.
Google Scholar
Rossell, D. (2016). Nie tylko Messter – pierwsi berlińscy oferenci kinematografów (tłum. J. Trajman). W: A. Dębski, M. Loiperdinger (red.), KINtop. Antologia wczesnego kina. Część I (ss. 145-170). Wrocław: Atut.
Google Scholar
Statistik des Deutschen Reichs (1903). Band 150: Die Volkszählung im Deutschen Reich am 1. Dezember 1900. Berlin: Kaiserliches Statistisches Amt.
Google Scholar
Szczepański, E (2019). Historia kina w Strzegomiu. Świdnicki Portal Historyczny. http://historia-swidnica.pl/historia-kina-w-strzegomiu/
Google Scholar
The German Early Cinema Databases. http://earlycinema.dch.phil-fak.uni-koeln.de.
Google Scholar
Usai, P. Ch. (2019). Silent Cinema. A Guide to Study, Research and Curatorship. London – New York: The British Film Institute – Bloomsbury Publishing Plc.
Google Scholar
Authors
Andrzej Dębskiandrzej_debski@poczta.onet.pl
University of Wroclaw, Willy Brandt Centre Poland
https://orcid.org/0000-0002-0725-5765
PhD, co-worker of the Willy Brandt Centre at the University of Wroclaw. He managed the projects “Polish and German Cinema on the Borderland of Cultures” (2010-2015) and “History of Cinema in Lower Silesia until 1945” (2014-2019). Author of the books Historia kina we Wrocławiu w latach 1896-1918 [History of Cinema in Wroclaw in 1896-1918] (2009) and Nowoczesność, rozrywka, propaganda. Historia kina we Wrocławiu w latach 1919-1945 [Modernity, Entertainment, Propaganda: History of Cinema in Wroclaw in 1919-1945] (2019). Co-editor of volumes devoted to the history of cinema in Wroclaw, Wroclaw film directors (Stanisław Lenartowicz, Sylwester Chęciński), and Polish-German film relations, as well as an anthology on early cinema.
Statistics
Abstract views: 538PDF downloads: 278
License
Copyright (c) 2020 Andrzej Dębski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Andrzej Dębski, Revisiting the Repertoires of Cinemas for Poles in Occupied Kraków , Kwartalnik Filmowy: No. 117 (2022): Unknown/Hidden Cinema
- Andrzej Dębski, Changing Preferences: “Ad Vocem” , Kwartalnik Filmowy: No. 122 (2023): Landscapes, Panoramas, Territories
- Andrzej Dębski, Subscription Video on Demand in Germany , Kwartalnik Filmowy: No. 124 (2023): Streaming
- Andrzej Dębski, From Spectacle Art to the Cinema of Attraction, or the Intermedia Character of a Film Trick , Kwartalnik Filmowy: No. 99 (2017): Tricks, Special Numbers, Attractions
- Andrzej Dębski, Early Cinema as a Spectacle: The German Example , Kwartalnik Filmowy: No. 85 (2014): Film and Media – the Past and the Future
- Andrzej Dębski, The Contexts of “The Story of Sin” – the Most Popular Film in Warsaw in 1911 , Kwartalnik Filmowy: No. 89-90 (2015): Redefinitions of the Classics