Koniec wieku XX. Bohaterowie filmów Nikity Michałkowa w świecie nowoczesnych wartości
Abstrakt
Demby analizuje ostatnie filmy Michałkowa z punktu widzenia refleksji nad XX w. Rosja jest oczywiście głównym przedmiotem zainteresowania Michałkowa, ale zajmuje się on również kwestiami powszechnymi zarówno w perspektywie moralnej, jak i polityczno-historycznej. Interesuje go zderzenie Rosji sprzed rewolucji z Rosją komunistyczną (Niewolnica miłości, Spaleni słońcem i Pięć wieczorów), a ta ostatnia jawi się jako jałowy i wykorzeniony świat fałszywych wartości. Zachodnie wzorce, adaptowane do rosyjskich realiów wraz ze zmieniającą się moralnością, wprowadzają chaos w ludzkie życie. W tej sytuacji przeszłość (carska Rosja z Cyrulika syberyjskiego i Rosja Czechowa ze Spalonych słońcem) zostaje wyidealizowana. Dotyczy to przede wszystkim mitycznej jedności życia prywatnego i publicznego. Współczesny świat „jest bez formy”. Michałkow opowiada o dysharmonii i poczuciu straty w przededniu upadku Związku Radzieckiego w Annie od 16 do 18: Michałkow często daje do zrozumienia w swoich filmach, że to kultura Wschodu może wiele zaoferować Zachodowi (Oczy czarne czy Autostop). Wzywa do powrotu do podstawowych wartości, czystych emocji, religii oraz natury, i jest w pełni świadomy faktu, że ryzykuje posądzenie o naiwność.
Słowa kluczowe:
Nikita Michałkow, kino rosyjskie, nowoczesnośćBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Łucja Dembykwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Filmoznawca, związana w Instytutem Sztuk Audiowizualnych UJ.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Łucja Demby

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Łucja Demby, Zdalne kino. Samotność widza wobec zmysłowego charakteru recepcji filmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 111 (2020): Zmysły i afekty
- Łucja Demby, Kozioł ofiarny i człowiek bez skazy. Sprawa Dreyfusa w filmie Romana Polańskiego „Oficer i szpieg” i wybrane problemy jego recepcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Łucja Demby, Kinofilia szerokokątna. Wybrane aspekty „nowej kinofilii” w piśmiennictwie francuskim – diagnozy i definicje , Kwartalnik Filmowy: Nr 120 (2022): Kultura filmowa
- Łucja Demby, Obraz powinien wychodzić poza ramy. Struktura „mis en abyme” dramatu Edmonda Rostanda i spektaklu Denisa Podalydèsa „Cyrano de Bergerac” , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Łucja Demby, Obrazy twórcze, obrazy (nie)pamięci... O fascynacji obrazem filmowym , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Łucja Demby, Gra o człowieka. „Swój wśród obcych, obcy wśród swoich” Nikity Michałkowa , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
- Łucja Demby, Cudowny Kinemo , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś
- Łucja Demby, „I ja urodziłem się w Arkadii...”. Mit Rosji w „Cyruliku syberyjskim” Nikity Michałkowa , Kwartalnik Filmowy: Nr 41-42 (2003): Mit i film