„Ma dissidence”. Sztuka piosenki Anny Prucnal

Grzegorz Piotrowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański (Polska)

Abstrakt

Kariera polskiej aktorki i pieśniarki Anny Prucnal jest przykładem transgresyjnej biografii artystycznej rozdartej między kraje, kultury, ideologie, style i media. Piotrowski analizuje dorobek Prucnal na polu muzyki popularnej w kontekście interakcji zachodzących między jej tożsamością artystyczną i uprawianym przez nią teatrem piosenki a kolejnymi miejscami kariery (Warszawa, Berlin, Paryż). Bada proces akulturacji i narratywizacji sztuki piosenki Prucnal przez miejsca i związaną z nimi kulturę, dowodząc, że nie tylko kształtowały one tożsamość artystki, jej estetykę i styl, ale też ulegały w ich granicach relokacji. Z jednej bowiem strony pierwiastki miejsca i tożsamości tworzą w sztuce Prucnal niepowtarzalny, otwarty na „niepoprawne” odczytania układ, utkany z różnych i przeciwstawnych jakości (estetycznych, performatywnych, ideologicznych itd.). Dzięki temu piosenkarstwo Prucnal jest – na skalę rzadko spotykaną w muzyce popularnej – transnarodowe, transgatunkowe i transstylistyczne oraz przynależy do transawangardy lat 70. i 80. Z drugiej jednak strony Piotrowski uważa, że tożsamość Prucnal – płynna, procesualna, w każdym geście artystycznym określająca się od nowa i na chwilę – nie daje się zredukować i znaczy, w odmiennych kontekstach, przede wszystkim samą siebie. Paradoks i zagadka sztuki piosenki Prucnal polegają na istnieniu odrębnego i trwałego rdzenia: artystka sama w sobie i przez siebie jest „miejscem” – wyodrębnionym przez głos i jedyną w swoim rodzaju ekspresję, zaś miejsca tego nie można ani z kimkolwiek lub czymkolwiek pomylić, ani też zawłaszczyć.


Słowa kluczowe:

Anna Prucnal, głos, transnarodowość

Brackett, David. “What a Difference a Name Makes: Two Instances of African-American Popular Music”. In: Martin Clayton, Trevor Herbert, Richard Middleton (eds.). The Cultural Study of Music: A Critical Introduction. New York, London: Routledge, 2003. 238–250.
  Google Scholar

Connell, John, Chris Gibson. Sound Tracks: Popular Music, Identity and Place. London, New York: Routledge, 2003.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203448397   Google Scholar

Kochanowski, Jacek. Socjologia seksualności: Marginesy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.
  Google Scholar

Mailland, Jean. Chansons et contre-chansons pour Anna. Coaraze: L’Amourier, 2004.
  Google Scholar

Piotrowski, Grzegorz, Karol Szymański. „Jak Pani nie wstyd (tak śpiewać)!: Spektakl piosenki Anny Prucnal”. In: Jan Potkański, Robert Pruszczyński (red.). Spojrzenie – spektakl – wstyd. Warszawa: Elipsa, 2011. 108–124.
  Google Scholar

Piotrowski, Grzegorz. „Pieśń ujdzie cało: Uwagi o pojęciu i badaniach nad ‘polskim śpiewnikiem narodowym’”. „Ruch Muzyczny” 20 (2007): 28–29.
  Google Scholar

Piotrowski, Grzegorz. „Teatr piosenki”. „Teksty Drugie” 4 (2014): 357–379.
  Google Scholar

Prucnal, Anna, Jean Mailland. Ja, urodzona w Warszawie. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2005.
  Google Scholar

Prucnal, Anna. „Prucnalistka: Rozmowa z Anną Prucnal”. In: Remigiusz Grzela. Hotel Europa: Rozmowy. Warszawa: Prószyński i S-ka, 2009. 9–26.
  Google Scholar

Rottenberg, Anda. Przeciąg: Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa: Open Art Projects, 2009.
  Google Scholar

Salzman, Eric, Thomas Dési. The New Music Theater: Seeing the Voice, Hearing the Body. Oxford: Oxford University Press, 2008.
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195099362.001.0001   Google Scholar

Storey, John. Studia kulturowe i badania kultury popularnej: Teorie i metody. Janusz Barański (trans., ed.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2003.
  Google Scholar

Whiteley, Sheila, Andy Bennett, Stan Hawkins (eds.). Music, Space and Place: Popular Music and Cultural Identity. Aldershot: Ashgate, 2005.
  Google Scholar

Zimińska-Sygietyńska, Mira. Nie żyłam samotnie. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1985.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-09-30

Cited By / Share

Piotrowski, G. (2015) „«Ma dissidence». Sztuka piosenki Anny Prucnal”, Kwartalnik Filmowy, (91), s. 170–180. doi: 10.36744/kf.2293.

Autorzy

Grzegorz Piotrowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański Polska

Muzykolog, adiunkt kulturoznawstwa na Uniwersytecie Gdańskim i wy­kładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku. Specjalizuje się w twórczości Jarosława Iwasz­kiewicza, teorii i praktyce muzyki popularnej oraz jazzu, aktorstwie filmowym, szkle Huty Niemen, sztuce gejowskiej.

 



Statystyki

Abstract views: 30
PDF downloads: 20


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Grzegorz Piotrowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.