„Reality TV” – próba analizy
Abstrakt
Reality TV jest nowym gatunkiem telewizyjnym, ale wiele jego charakterystycznych cech można zidentyfikować w takich programach jak teleturnieje, talk-shows, opery mydlane i niektóre filmy dokumentalne. Ekspansja reality show wpisuje się w „nowy porządek telewizyjny”, czyli zmiany zachodzące w obszarze europejskich mediów. Charakterystyczne dla tego gatunku są również pewne cechy postmodernistyczne. W związku z tym Mazierska pisze o takich zagadnieniach jak interkontekstualność, rola autora czy pojęcie symulakrum. Reality shows są zjawiskiem globalnym, ale odzwierciedlają specyfikę narodową. W tekście poruszane są również kwestie etyczne oraz obecność gatunku w telewizji publicznej.
Słowa kluczowe:
reality TV, postmodernizm, symulakrumBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Ewa Mazierskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire Wielka Brytania
Filmoznawca, krytyk filmowy, wykłada na wydziale Historii Sztuki University of Central Lancashire w Preston (Wlk. Brytania). Autorka książek Peter Greenaway (1991), Jim Jarmush (1992), Człowiek wobec kultury — James Ivory i jego filmy (1999), Uwięzienie w teraźniejszości i inne postmodernistyczne stany. Twórczość Wonga Kar-waia ( 1999).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Ewa Mazierska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Ewa Mazierska, Niedyskretny urok seriali w epoce streamingu , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Ewa Mazierska, (Bez)sens życia we wczesnych filmach Wojciecha Jerzego Hasa , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Ewa Mazierska, Ożywianie obrazów: „Edvard Munch” (1974) Petera Watkinsa i „Pasja” (1982) Jean-Luca Godarda , Kwartalnik Filmowy: Nr 65 (2009): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. II)
- Ewa Mazierska, Kino bezpośrednie w soczewce Mirosława Przylipiaka , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Ewa Mazierska, Między przeszłością a przyszłością, Polską i Japonią: heterotopie „Avalonu” , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Ewa Mazierska, Rewizje historii Polski a „miękka awangarda” filmowa lat sześćdziesiątych , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Ewa Mazierska, W pułapce mediów , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Ewa Mazierska, Dezerterzy, święci, tyrani i „kreciki”. Obraz ojca w polskim i czeskim kinie postkomunistycznym , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów
- Ewa Mazierska, Postmodernistyczny Blackpool , Kwartalnik Filmowy: Nr 52 (2005): Kino brytyjskie (cz. I)
- Ewa Mazierska, Uwiedziona przez obraz , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji