Recenzja książki Petera Brooka «Wolność i łaska: Rozważania o Szekspirze»

recenzja książki

Arkadiusz Rogoziński


Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Tekst stanowi recenzję najnowszej książki Petera Brooka wydanej w języku polskim Wolność i łaska: Rozważania o Szekspirze (The Quality of Mercy: Reflections on Shakespeare). Autor  recenzji skrupulatnie i chwilami wnikliwie, rozdział po rozdziale, podąża za reżyserem, analizując jego refleksje. Akcentuje kluczowe pytania i problemy stawiane przez Brooka, który przez siedemdziesiąt lat prowadził twórczy dialog z dziełem Stratfordczyka, konfrontował je z życiem, rzeczywistością polityczną i społeczną, a przede wszystkim z praktyką teatralną. Wnioski, którymi angielski reżyser wieńczy książkę – zdumiewające i olśniewające zarazem swoją prostotą i głębią, stanowią dla recenzenta punkt wyjścia do sformułowania własnych wątpliwości i postawienia samodzielnych już pytań. Recenzję wieńczą pytania, otwierające obszar dla pogłębionej dyskusji: Czy w chrześcijańskim świecie teatr może mieć inne przeznaczenie niż to, które wymyślili dla niego starożytni Grecy? Czy wolność, łaska i quality [terminy Szekspirowkie szczegółowo analizowane przez Brooka] mogłyby kiedyś zastąpić litość i trwogę?


Słowa kluczowe:

Peter Brook, William Shakespeare, Wolność i łaska: Rozważania o Szekspirze

Brook, Peter. Wolność i łaska: Rozważania o Szekspirze. Tłumaczenie Agnieszka Pokojska. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2014.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2017-06-30

Cited By / Share

Rogoziński, A. (2017) „Recenzja książki Petera Brooka «Wolność i łaska: Rozważania o Szekspirze»”, Pamiętnik Teatralny, 66(1/2), s. 316–323. doi: 10.36744/pt.1213.

Autorzy

Arkadiusz Rogoziński 

Uniwersytet Łódzki Polska

Statystyki

Abstract views: 55
PDF downloads: 34


Licencja

Prawa autorskie (c) 2017 Arkadiusz Rogoziński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.