Porcelanowa arlekinada

UDOSTĘPNIONO ONLINE 2023

Zbigniew Raszewski


Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Artykuł dotyczy rozwoju badań nad obecnością komedii dell’arte w Polsce oraz nad jej wpływem na kształtowanie się polskiego teatru. Autor polemizuje z badaczami polskiego oświecenia i podkreśla, że w rozważaniach na temat początków teatru zawodowego w Polsce za mało miejsca poświęca się tradycjom z czasów saskich, w tym tradycjom komedii dell’arte. Podkreśla, że waga występów mistrzów tego gatunku w Polsce, takich jak Angelo Constantini, czy Cesare D'Arbes, w pierwszej połowie XVIII wieku stanowi ważny wątek historii teatru w Polsce, a także jej związków z historią teatru w Europie. Zwraca uwagę na cenne badania Mieczysława Brahmera, Bohdana Korzeniewskiego i Barbary Król poświęcone tym zagadnieniom. Proponuje również włączenie do tych badań materiału ikonograficznego, zwłaszcza słynnych porcelanowych figurek z miśnieńskiej pracowni Johanna Joachima Kändlera (1706–1775), które przedstawiają włoskich komediantów z XVIII wieku. Autor polemizuje z tezami Sacheverella Sitwella, który twierdzi, że modeli dla tych figur dostarczył drezdeński teatr jarmarczny. Podkreśla, że wartość dokumentalną miśnieńskich należy oceniać bardzo ostrożnie, skoro znacznie wcześniej wykazano, że modelem ich znacznej części były sztychy François Joullaine’a ilustrujące historię teatru włoskiego Luigiego Riccoboniego. Stawia jednak tezę, że niektóre z nich były wzorowane na słynnych kreacjach włoskich mistrzów komedii występujących na dworze saskim w Dreźnie i Warszawie.


Słowa kluczowe:

komedia dell’arte, dokumentacja teatralna, ikonografia teatralna, teatr w Polsce w czasach saskich

Attinger, Gustave. L'esprit de la commedia dell'arte dans le théâtre français. Paris: Librairie théâtrale, 1950.
  Google Scholar

Brahmer, Mieczysław. „La Commedia dell’arte in Polonia”. Ricerche Slavistiche 3 (1954): 184–195.
  Google Scholar

Honey, William Bowyer. European ceramic art: From the end of the Middle Ages to about 1815. London: Book Collectors Society, 1952.
  Google Scholar

Mooser, Robert-Aloys. Opéras, intermezzos, ballets, cantates, oratorios joués en Russie durant le XVIII siècle. Genève: R. Kister, 1955.
  Google Scholar

Pechmann, Günther von. Franz Anton Bustelli: Die italienische Komödie in Porzellan. Berlin: Verlag Gebr. Mann, 1947. https://doi.org/10.11588/diglit.61770.
  Google Scholar

Sitwell, Sacheverell. Theatrical Figures in Porcelain: German 18th Century. London: Curtain Press 1949.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
1957-01-30

Cited By / Share

Raszewski, Z. (1957) „Porcelanowa arlekinada”, Pamiętnik Teatralny, 6(1), s. 121–130. doi: 10.36744/pt.1522.

Autorzy

Zbigniew Raszewski 

Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Zbigniew Raszewski (1925-1992) - theater historian, co-founder of the theater studies as an academic discipline, full professor of theater history at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences and the Warsaw theater school (today: Aleksander Zelwerowicz National Academy of Dramatic Art), long-time editor of "Pamiętnik Teatralny". He is patron of The Zbigniew Raszewski Theatre Institute established in 2003 and his English bio can be found on their website, here.



Statystyki

Abstract views: 79
PDF downloads: 47


Licencja

Prawa autorskie (c) 1957 Zbigniew Raszewski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.