Metafizyka jako metateatralność? Do «Damaszku I» Augusta Strindberga

Lech Sokół


Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-1993-6792

Abstrakt

Od kilku dekad różne interpretacje trylogii dramatycznej Strindberga Do Damaszku koncentrują się albo na całym dziele, albo tylko na jego pierwszej części; w tym przypadku jestem zwolennikiem drugiego rozwiązania. Po pierwsze, przyjmuję za oczywistą, choć jednocześnie głęboką i dobrze uargumentowaną, tezę wysuniętą przez Egila Törnquista, że trylogia jest również tekstem religijnym i metafizycznym. Dla tej linii myślenia kluczowa jest postać Niewidzialnego (Den Osynlige), czyli wyimaginowanej reprezentacji Boga, dla mnie jednak ogromne znaczenie ma również postać, która nie pojawia się na scenie. Używam terminu "metafizyka" w jego najbardziej rozpowszechnionym i dominującym znaczeniu ogólnej teorii bytu, zastrzegam sobie jednak prawo do posługiwania się specyficznym znaczeniem opisanym przez francuskiego filozofa Frédérica Nefa, autora wydanej w 2004 roku książki o metafizyce, który pod hasłem metaphysica specialis pisze następująco: "dzieli się ona na racjonalną psychologię, racjonalną kosmologię i racjonalną teologię, która jest badaniem rodzajów bytu (psychicznego, kosmicznego, boskiego)". Törnquist lokalizuje problematykę metafizyczną w postaciach dramatu, a jego metodę można określić jako "metafizykę poprzez odniesienie do toposu, lub lepiej: topoi". Jak wiemy, Strindberg projektował psychikę i emocjonalne cierpienia swoich bohaterów, co zwykle oznaczało również jego własne, na takie postacie jak: Saul (Paweł), Kain, Lucyfer, staroskandynawski bóg Loki, diabeł, Adam, Jakub wadzący się z aniołem (Bogiem) itd. Oczywiście ważne są również wydarzenia, takie jak wspomniane zapasy Jakuba, a także historia kuszenia i upadku człowieka, która jest prawdopodobnie najbardziej szczegółowo omówiona w pierwszej części dramatu itp. Törnquist odwołuje się do bogatej literatury na temat dramatu oraz do własnych, zazwyczaj bardzo przenikliwych, intuicji. Moim zadaniem nie jest zatem wytyczanie kolejnej ścieżki przez niezliczone toposy biblijne obecne w kulturze Zachodu. Zajmuję się natomiast obecnością metafizyki w świecie przedstawionym dramatu i sposobem, w jaki się ona pojawia – poprzez rodzaj inwazji. Być może najbardziej sugestywnym i brutalnym tego przykładem jest to, co dzieje się pod koniec sceny 1, na rogu ulicy, w akcie I. Dzieją się bowiem rzeczy radykalnie sprzeczne z rozumem, które napełniają całkowitym przerażeniem postacie wiarygodne i zdrowe na umyśle. Doświadczają one czegoś, co nazywa się mysterium tremendum i mysterium fascinans. W konkluzji powracam do zagadnienia metateatralności w ujęciu Tadeusza Kowzana i wyrażam opinię, że metafizyka w dramacie i teatrze może jawić się jako metateatralność.


Słowa kluczowe:

August Strindberg, metateatr, Frédéric Nef, Tadeusz Kowzan

Brandell, Gunnar. "Till Damaskus, första delen". In Synpunkter på Strindberg. Stockholm: Aldus/Bonnier, 1964.
  Google Scholar

Kowzan, Tadeusz. Théâtre miroir: Métathéâtre de l’Antiquité au XXI siècle. Paris: L'Harmattan, 2006.
  Google Scholar

Ollén, Gunnar. Strindbergs dramatik. Stockholm: Sveriges Radio, 1982.
  Google Scholar

Sokół, Lech. Witkacy i Strindberg - dalecy i bliscy. Wrocław: Wiedza o Kulturze, 1995.
  Google Scholar

Sokół, Lech. "Niewidzialny Bóg, teologia i liturgia życia codziennego «Do Damaszku» Augusta Strindberga". W: Między liturgiką a performatyką. T.1: Rekonesans. Redakcja Erwin Mateja et al. Opole: Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2012.
  Google Scholar

Sokół, Lech. "Topos «drogi do Damaszku»: Peer Gynt i Nieznajomy". W: Etos życia – etos sztuki: Wokół legendy o św. Genezjuszu – aktorze, redakcja Małgorzata Leyko i Irena Jajte-Lewkowicz. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005.
  Google Scholar

Świontek, Sławomir. Dialog – dramat – metateatr: Z problemów teorii tekstu dramatycznego. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Errata, 1999.
  Google Scholar

Törnqvist, Egil. Strindbergian Drama: Themes and Structure. Stockholm: Almqvist&Wiksell, 1982.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-09-30

Cited By / Share

Sokół, L. (2016) „Metafizyka jako metateatralność? Do «Damaszku I» Augusta Strindberga”, Pamiętnik Teatralny, 65(3), s. 135–150. doi: 10.36744/pt.2105.

Autorzy

Lech Sokół 

Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0003-1993-6792

Statystyki

Abstract views: 42
PDF downloads: 19


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.